Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Ekoschematy – nowy rodzaj płatności bezpośrednich w 2023 r. – zapis video i prezentacja

Zapraszamy do obejrzenia zapisu video szkolenia "Ekoschematy – nowy rodzaj płatności bezpośrednich w 2023 r.”, które odbyło się 30 marca 2023 r.

Link do zapisu wideo: https://www.youtube.com/watch?v=tgbS5ryURXg

Link do prezentacji: https://www.notowania.kpodr.pl/news2,69.html#tresc_strony

 

Zapraszamy również na szkolenia hybrydowe dotyczące płatności bezpośrednich, warunkowości oraz ekoschematów, które odbędą się w kwietniu:

14 kwietnia 2023 r., godz. 10:00

Link do rejestracji: https://kpodr.clickmeeting.com/platnosci-bezposrednie-warunkowosc-i-zwiazane-z-nimi-wymogi-w-2023-roku/register

 

14 kwietnia 2023 r., godz. 12:00

Link do rejestracji: https://kpodr.clickmeeting.com/ekoschematy-nowy-rodzaj-platnosci-bezposrednich/register

 

 ­­Aleksandra Pazderska
Specjalista ds. ekonomiki
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
tel. 52 386 72 32                   

image_print

NOWY START – dla osób pracujących w trudnej sytuacji

TERMIN NABORU

Czternasty nabór do projektu "NOWY START – program przedefiniowania ścieżki zawodowej dla osób pracujących w trudnej sytuacji" realizowany będzie w terminie 27.03.202307.04.2023 r. (ścieżka ogólna)

 NABÓR DOTYCZY ŚCIEŻKI DOTACYJNEJ.

W ramach naboru planowane jest zrekrutowanie:

5 osób na ścieżkę ogólną

Na stronie pte.bydgoszcz.pl w zakładce projekty są dostępne dokumenty rekrutacyjne:

https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/nowy-start-program-przedefiniowania-sciezki-zawodowej-dla-osob-pracujacych-w-trudnej-sytuacji/dokumenty-rekrutacyjne/

 

HARMONOGRAM SPOTKAŃ INFORMACYJNO-REKRUTACYJNYCH (realizowanych online)

Spotkania rekrutacyjno-promocyjne realizowane będą za pośrednictwem profilu na portalu Facebook:https://www.facebook.com/nowystartPTE

GRUPA DOCELOWA PROJEKTU

  Projekt skierowany jest do 108 osób pracujących, powyżej 29 roku życia znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy, tj.:01.07.2019-31.05.2023 na obszarze całego województwa kujawsko-pomorskiegoProjekt realizowany jest w okresie

–    osoba zatrudniona na umowę krótkoterminową – to osoba, posiadająca umowę wskazującą na zawarcie stosunku pracy lub innej formy zatrudnienia, zawarta na czas określony, który upływa w okresie realizacji projektu lub trwa nie dłużej niż 6 miesięcy, której miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego dzień przystąpienia do projektu

LUB

–    osoba pracująca w ramach umów cywilnoprawnych – to osoba, posiadająca zawartą umowę/y cywilnoprawną/e, której miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości minimalnego wynagrodzenia (w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego dzień przystąpienia do projektu)

LUB

–     osoba uboga pracująca – to osoba, której zarobki nie przekraczają płacy minimalnej (ustalanej na podstawi przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę) lub osobę zamieszkującą w gospodarstwie domowym, w którym dochody (z wyłączeniem transferów socjalnych – bieżące przelewy otrzymywane przez gospodarstwa domowe podczas okresu odniesienia dochodu przeznaczone do zmniejszenia ciężarów finansowych związanych z wieloma nieprzewidywalnymi sytuacjami lub potrzebami, dokonywane w ramach wspólnie organizowanych systemów lub poza tymi systemami przez organy rządowe lub instytucje typu non-profit świadczące usługi na rzecz gospodarstw domowych (NPISH). W ramach świadczeń społecznych można wyodrębnić następujące grupy: świadczenia dotyczące rodziny, dodatki mieszkaniowe, świadczenia dla bezrobotnych, świadczenia związane z wiekiem, renty rodzinne, świadczenia chorobowe, świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami, stypendia, świadczenia dotyczące wykluczenia społecznego), przypadające na jedną osobę, nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej w miesiącu poprzedzającym przystąpienie do projektu.

W ramach grupy docelowej wyszczególniono 3 specyficzne podgrupy:

–      60 kobiet,

–     5 osób z niepełnosprawnościami (w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego),

–    33 osoby zamieszkujące (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie, w tym miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.

 MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:

Na podstawie analizy potrzeb i barier w grupie docelowej zaplanowano kompleksowe wsparcie obejmujące:

–     rekrutację (planowana jest realizacja 5 naborów po średnio 20 osób w grupie, przy czym w przypadku problemów z rekrutacją dopuszcza się zrealizowanie większej liczby naborów),

–     doradztwo zawodowe z opracowaniem i wdrożeniem Indywidualnych Planów Działań (108 osób),

–     pośrednictwo pracy (65 osób),

–     rozwijanie kompetencji/kwalifikacji zawodowych (szkolenia kompetencyjne – 50 osób, kwalifikacyjne – 10 osób, studia podyplomowe – 5 osób),

–     ścieżka dotacyjna: wsparcie rozpoczęcia działalności gospodarczej (szkolenie ABC przedsiębiorczości i doradztwo – 43 osoby dotacja i finansowe wsparcie pomostowe – 43 osoby).


 Szczegółowe warunki dotyczące ścieżki dotacyjnej:
a)         ścieżka dotacyjna – wsparcie obejmujące przygotowanie do rozpoczęcia działalności gospodarczej wraz ze wsparciem finansowym na jej rozpoczęcie,
b)         wsparcie szkoleniowo-doradcze w ramach ścieżki dotacyjnej udzielanie jest na podstawie IPD, w ramach którego określony zostanie wymiar godzinowy wsparcia indywidualnego, jak również może zostać wskazane zwolnienie z uczestnictwa w szkoleniu w przypadku uczestników, którzy udokumentują, że ich wiedza i kwalifikacje umożliwiają rozpoczęcie działalności,

c)         szkolenie „ABC przedsiębiorczości” obejmuje następujące zagadnienia:

  zagadnienia prawno-organizacyjne zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej (5h),

  analiza rynku i prognozowanie popytu (5h),

  kosztorysowanie w kontekście zakładania działalności gospodarczej (4h),

  plan działań merytorycznych, marketing, dystrybucja (pod kątem zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej) (5h),

  plan działań finansowych w procesie zakładania działalności gospodarczej (5h).

d)   doradztwo indywidualne w zakresie biznesplanu będzie realizowane w wymiarze średnio 10h/os.,

e)    uczestnikom szkolenia „ABC przedsiębiorczości” i doradztwa indywidualnego w zakresie biznesplanu nie przysługuje stypendium szkoleniowe, ani zwrot kosztów dojazdu,

f)    w przypadku szkolenia „ABC przedsiębiorczości” uczestnik będzie zobowiązany do minimum 80% obecności,

g)     wsparcie finansowe – dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej, wypłacane jest w postaci stawki jednostkowej na samozatrudnienie w kwocie 23 050,00 zł,

h)         wsparcie finansowe pomostowe przyznawane jest na okres 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej w kwocie do 1 650,00 zł netto.

 

HARMONOGRAM PROJEKTU

Projekt realizowany jest w okresie 01.07.2019-31.05.2023.

 WARUNKI UDZIAŁU W PROJEKCIE

Szczegółowe kryteria rekrutacji:

a) weryfikację kompletności dokumentów i zgodności z dokumentacją projektową:

–     czy formularz został złożony we właściwym miejscu i czasie, z zastrzeżeniem że decydujący jest moment wpływu, a nie data nadania,

–     czy formularz został złożony na obowiązującym wzorze (zgodnie z załącznikiem do niniejszego regulaminu),

–     czy formularz jest kompletny (posiada wszystkie strony),

–     czy wszystkie wymagane pola zostały wypełnione (w tym czy poprawnie wybrano ścieżkę uczestnictwa w projekcie – konieczność zaznaczenia jednej z dwóch ścieżek),

–     czy formularz został zaparafowany na każdej stronie, a na ostatniej podpisany ze wskazaniem daty (z zastrzeżeniem możliwości zgłoszeń telefonicznych),

–     czy załączono wszystkie zadeklarowane w formularzu rekrutacyjnym załączniki,

–     czy w przypadku, gdy załączniki są kopiami poświadczono je za zgodność z oryginałem, 

b) weryfikację kwalifikowalności kandydata – weryfikacja przynależności do grupy docelowej na podstawie oświadczeń  przedłożonych przez kandydata,

załączników),oraz

–     czy kandydat jest osobą zatrudnioną na umowie krótkoterminowej i/lub pracującą w ramach umów cywilno-prawnych i/lub, ubogim pracującym (zgodnie z definicjami wskazanymi w niniejszym regulaminie) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu

–      czy kandydat zamieszkuje w rozumieniu kodeksu cywilnego lub pracuje na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu),

–      czy kandydat jest osobą powyżej 29 roku życia na dzień składania formularza rekrutacyjnego (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu)[1],  

–     czy kandydat złożył oświadczenie dot. gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych osobowych na potrzeby rekrutacji do projektu (oświadczenie stanowi integralną część formularza rekrutacyjnego) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu),

–     czy w przypadku kandydatów zainteresowanych ścieżką dotacyjną w okresie 12 miesięcy przed przystąpieniem do projektu kandydat nie prowadził działalności gospodarczej (posiadał wpis do CEIDG, był zarejestrowane jako przedsiębiorca w KRS lub prowadził działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień przystąpienia do projektu) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu).

c) ocena merytoryczna cz. 1 realizowana przez kadrę zarządzającą obejmować będzie przyznanie punktów za przynależność kandydata do poszczególnych podgrup defaworyzowanych w grupie docelowej:

–      kobiety +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),

–     osoby niepełnosprawne +4 pkt. (weryfikacja na podstawie oryginału zaświadczenia o niepełnosprawności wydanego przez właściwy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności lub kopii orzeczenia o niepełnosprawności),

–    osoby zamieszkujące w rozumieniu Kodeksu Cywilnego Brodnicę, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie lub Włocławek +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),

–    osoby o niskich kwalifikacjach +3 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),

byli uczestnicy projektów z zakresu włączenia społecznego realizowanych w ramach celu tematycznego 9 w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego +4 pkt. (weryfikacja na podstawie oryginału zaświadczenia potwierdzającego uczestnictwo w projekcie z zakresu włączenia społecznego realizowanych w ramach celu tematycznego 9 w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego),–          

–     punkty mogą się sumować maksymalnie do 15,

–      przyznanie punktów zostanie zrealizowane na podstawie definicji poszczególnych podgrup określonych w regulaminie, w oparciu o oświadczenia bądź zaświadczenia,

d) ocena merytoryczna cz. 2 realizowana przez kadrę zarządzającą wraz z doradcą zawodowym będzie polegała na odbyciu rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami (zaproszenie na rozmowę zostanie przekazane mailowo, telefonicznie lub drogą pocztową, w zależności od danych kontaktowych wskazanych w formularzu rekrutacyjnym, nie później niż 2 dni robocze przed planowanym terminem spotkania, przy czym za zgodą kandydata można ten termin przyspieszyć), w ramach której kandydaci zostaną ocenieni osobno dla ścieżki ogólnej (ocena typ A) i osobno dla ścieżki dotacyjnej (ocena typ A i typ B):

–           ocena typ A: dotyczy wszystkich kandydatów, ocena w ramach dwóch kryteriów:

  motywacja do udziału w projekcie w skali od 1 do 15 punktów (największy poziom motywacji jest punktowany najwyżej),

  przyczyny złej sytuacji na rynku pracy w skali od 1 do 25 punktów (najbardziej trwałe i trudne do przezwyciężenia bariery punktowane są najwyżej),

  w ramach typu A oceny można uzyskać maksymalnie 40 punktów, nie określono minimum punktowego,

–           ocena typ B: dodatkowa ocena dotycząca kandydatów do ścieżki dotacyjnej, mająca na celu weryfikację predyspozycji kandydata (w tym np. osobowościowych, poziomu motywacji) do samodzielnego założenia i prowadzenia działalności gospodarczej w skali od 1 do 30 punktów, przy minimum punktowym 15 punktów (wynik poniżej 15 punktów uniemożliwia zakwalifikowanie do projektu)
Ze względu na wprowadzony stan epidemii aplikowanie do projektu oraz kontakt z kadrą możliwy jest jedynie w ograniczonym do zdalnego zakresie:

– składanie formularzy jest możliwe jedynie drogą mailową (w formie skanu na adres start@pte.bydgoszcz.pl) i drogą pocztą na adres ul. Długa 34, 85-034 Bydgoszcz
– biuro projektu jest zamknięte w zakresie kontaktu osobistego – udostępniamy możliwość kontaktu mailowego, telefonicznego

 

Więcej informacji na stronie:

https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/nowy-start-program-przedefiniowania-sciezki-zawodowej-dla-osob-pracujacych-w-trudnej-sytuacji/

oraz na Facebook:

https://www.facebook.com/nowystartPTE/

 

 

 

 

image_print

OSTRZEŻENIE przed działalnością EXHIBITORS NETWORK

Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie ostrzega przed działalnością nieuczciwych firm, podejmujących próby dotarcia do wystawców, którzy prezentują się na targach.

W ostatnich dniach do wielu naszych Wystawców trafiły pisma od firmy EXHIBITORS NETWORK.

W latach ubiegłych miał miejsce już taki sam proceder rozpowszechniany przez firmę EXPO GUIDE.

W dokumentach  przesłanych przez tą firmę wymieniony jest Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie  jako organizator targów AGRO-TECH Minikowo.

Ostrzegamy Państwa przed praktyką ze strony tej firmy, która działa w sposób nieuczciwy na rynku targowym nie tylko europejskim, ale także amerykańskim i azjatyckim.

Firmy, które wejdą we współpracę z EXHIBITORS NETWORK – nieświadome konsekwencji finansowych, jakie biorą na siebie wraz z podpisaniem i odesłaniem formularza – równocześnie odpowiadają na propozycję zamieszczenia swojego wpisu w internetowym katalogu ww. firmy.

Zamierzone działania firmy EXHIBITORS NETWORK i jej podobnych polegają na wprowadzaniu w błąd wystawców i organizatorów targów, poprzez wysyłkę do nich odpowiednio sformułowanego pod względem treści formularza zgłoszenia, oferującego promocję firmy w katalogu EXHIBITORS NETWORK.

Formularz ten:

– zawiera niejasne informacje na temat wydawcy katalogu EXHIBITORS NETWORK, który z jednej strony opisuje siebie jako firmę niezwiązaną z żadnym organizatorem, ani organizacją marketingu, zaś z drugiej – wymienia nazwę konkretnego organizatora i nazwę organizowanych przez niego targów, co może sugerować, iż jest to wpis do konkretnego katalogu targowego;

– zawiera stwierdzenie, że jego zwrot po podpisaniu spowoduje aktualizację już istniejącego bezpłatnego wpisu w katalogu EXHIBITORS NETWORK (zawierającego pełną nazwę firmy, adres, telefon, fax i e-mail);

– zawiera skomplikowaną w swym brzmieniu formułę zamówienia, umieszczoną drobnym drukiem na dole strony arkusza; z zapisu tego wynika, że podpisanie i odesłanie zamówienia oraz nie odwołanie tej decyzji listem poleconym w przeciągu 10 dni od daty, oznacza zgodę na publikację wpisu w internetowym katalogu oraz zobowiązanie do zapłaty kwoty 1.155,00 Euro /rok, zapis mówi również, że datę wystawienia pierwszej faktury uznaje się za datę rozpoczęcia okresu trwania kontraktu, zaś nie przesłanie listem poleconym, najpóźniej na trzy miesiące przed terminem wygaśnięcia umowy, decyzji o rezygnacji z kontynuacji umowy, oznaczać będzie dalszą płatną współpracę z firmą, na opisanych warunkach.

Prosimy tych z Państwa, którzy otrzymali bądź otrzymają pocztą formularz aby go w żadnym wypadku nie wypełniać, nie podpisywać i nie odsyłać do firmy EXHIBITORS NETWORK!!!

W związku z tym, że treści te mogą być mylące i wprowadzają w błąd, pragniemy oświadczyć, że: Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie i organizowane przez nas wydarzenia w żaden sposób nie są powiązane z firmą EXHIBITORS NETWORK.

 

image_print

Demonstracja ekologiczna „RZEPAK”

23 marca 2023 r. rolnicy z województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczyli w demonstracji ekologicznej z zakresu ekologicznej uprawy rzepaku. Spotkanie rozpoczęło się prezentacją gospodarstwa. Gospodarz omówił warunki glebowo-klimatyczne, płodozmian, wyniki badań gleby oraz sposób uprawy gleby przed siewem rzepaku. Rolnicy dowiedzieli się o zastosowaniu nawożenia i pielęgnacji roślin. Zaprezentował nowe innowacyjne rozwiązania nawożenia, a całość uprawy i ochrony roślin porównał do  upraw konwencjonalnych rzepaku.Zwrócił szczególną uwagę na problemy związane ze zdrowotnością człowieka (swoje i swojej rodziny) przy wyborze systemu ekologicznego prowadzenia produkcji.

Podczas prezentacji plantacji dokonaliśmy oceny zdrowotności i kondycji roślin oraz ich pokroju. Rolnicy wykazywali duże zainteresowanie możliwością niszczenia chwastów i zastosowanych do tego maszyn. Właściciel podczas prezentacji plantacji opowiadał o użytych tutaj maszynach uprawnych.

Podczas podsumowania odpowiedał na pytania rolników dotyczące kwestii ekonomicznych uprawy ekologicznej rzepaku oraz punktach odbioru plonów z uprawy ekologicznej. 

Opracowała
Anna Kulesza
KPODR w Minikowie

 

image_print

Już wkrótce ruszają trzy interwencje pszczelarskie

28.03.2023

 

Od 3 do 18 kwietnia 2023 r. będzie można składać wnioski w ramach 3 interwencji pszczelarskich: Inwestycje, wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych; Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół. Dofinansowanie pochodzi z budżetu Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Dokumenty będą przyjmowane jedynie za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, przez Platformę Usług Elektronicznych ARiMR (PUE).

 

Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych

O to wsparcie będą się mogli ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie w imieniu hodowców. Refundacji podlegać będzie do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie jednego roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom za ich pośrednictwem, jednak kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza.

Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi

Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – weterynaryjnych i takich, które zawierające substancje czynne do stosowania w środkach ochrony roślin również w przypadku pasiek, których właściciele posiadają certyfikat produkcji ekologicznej. Do 90 proc. kosztów netto ich zakupu podlega zwrotowi. Należy zaznaczyć, że organizacje te mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu do 4% kwoty wsparcia udzielonej pszczelarzom za ich pośrednictwem, jednak kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę.

Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół

Również w ramach tej interwencji wnioski o przyznanie pomocy mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Pomoc przyznaje się im do zakupu:

– matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry, z pasiek hodowlanych, w których prowadzona jest ocena przez podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw rolnictwa;

– odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi i rejestry, z pasiek hodowlanych, w których prowadzona jest ocena przez podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw rolnictwa,

– odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy, gwarantujących między innymi, że matki w pakietach i odkładach pszczelich pochodzą z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry.

W tym przypadku do 70 proc. kosztów netto podlega refundacji. Kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł rocznie. Organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu do 4 proc. wsparcia udzielonej pszczelarzom za ich pośrednictwem, jednak kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na pszczelarza.

Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, chcący uczestniczyć w realizacji tej interwencji, zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02 – 822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Na podstawie tych dokumentów na stronie internetowej Agencji zostanie opublikowana lista producentów, u których dokonywane zakupy będą podlegały refundacji w danym roku pszczelarskim.

By ułatwić zainteresowanym skorzystanie z tego typu pomocy, ARiMR zorganizowała 23 marca szkolenie dla organizacji z branżowych. Wzięło w nim udział ok. 180 osób – blisko 60 stacjonarnie, a reszta zdalnie. Uczestników poinstruowano wówczas, jak logować się do Platformy Usług Elektronicznych, za pośrednictwem której składane będą wnioski o przyznanie pomocy.

Więcej informacji – otwórz

Zdjęcie: AdobeStock

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image_print

ZMIANY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ W ZAKRESIE ŚRODKÓW OCHRONY ROŚLIN ORAZ BADAŃ OKRESOWYCH OPRYSKIWACZY

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa  w Bydgoszczy informuje iż 15 marca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 z dnia 8 lutego 2023 r., która uchyla przepisy w zakresie środków ochrony roślin, czasowo zawieszone z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego wywołanego przez SARS-CoV-2.

Wobec powyższego wraca obowiązek:

– posiadania aktualnych szkoleń w zakresie środków ochrony roślin przez osoby stosujące środki ochrony roślin, sprzedające te preparaty, prowadzące doradztwo z zakresu ochrony roślin, a także prowadzące uprawę roślin zgodnie z zasadami integrowanej produkcji roślin;

– posiadania aktualnych badań sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin.

Podmioty prowadzące działalność rolniczą, które w okresie trwania pandemii COViD-19 nie aktualizowały obligatoryjnych szkoleń w zakresie środków ochrony roślin oraz badań sprzętu do aplikacji środków ochrony roślin są zobowiązane uzupełnić przedmiotowe wymagania w terminie
 2 miesięcy od dnia uchylenia przepisów w zakresie środków ochrony roślin czasowo zawieszonych z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego wywołanychSARRS-CoV-2.

 

Informujemy zatem, że przywrócone wymagania obowiązywać będą od 4 maja 2023 r.

 

image_print

XXXI Forum Pszczelarzy

 

25 marca br. w Toruniu odbyło się XXXI Forum Pszczelarzy. Organizatorem Forum był Regionalny Związek Pszczelarzy w Toruniu. Patronat nad imprezą objęli: Marszałek Województwa Kujawsko -Pomorskiego Piotr Całbecki oraz Wojewoda Kujawsko-Pomorski Mikołaj Bogdanowicz.

Swoją obecnością zaszczycili: Posłanka na Sejm RP Pani Joanna Borowiak, Poseł na Sejm RP Jan Krzysztof Ardanowski. Wicewojewoda Kujawsko-Pomorski Józef Ramlau, Z-ca Dyrektora Departamentu Rolnictwa i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu Pani Edyta Zakrzewska, Zastępca Dyrektora OR ARiMR w Toruniu Jarosław Ciemniewski, Z-ca Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii Pani Dorota Stankiewicz, Dyrektorzy Oddziałów KPODR z Przysieka i Zarzeczewa, Prezesi Związków Pszczelarzy z Bydgoszczy i Włocławka, Ksiądz Kanonik Jacek Dudziński – Kapelan Diecezjalny Pszczelarzy Diecezji Toruńskiej.

Podczas Forum przekazano honorowy dyplom i medal im. Leonarda Kozikowskiego wnuczce Zdzisławie Marciszewskiej oraz wręczono odznaczenia związkowe pszczelarzom szczególnie wyróżniających się w pracy na rzecz Koła oraz Związku Pszczelarzy w Toruniu. Ogółem odznaczonych złotą, srebrną i brązową odznaką zostało 18 pszczelarzy.

Targi pszczelarskie połączone z konferencją naukową przyciągnęły rzesze pszczelarzy i osób zainteresowanych założeniem pasieki. Była możliwość zakupu sprzętu pszczelarskiego, lekarstw, nasion oraz produktów ekologicznych. Do Torunia przyjechało 28 wystawców, którzy prezentowali sprzęt, ule i elementy uli, wydawnictwa pszczelarskie, odżywki i lekarstwa dla pszczół oraz zdrową żywność /produkty pszczele, oleje spożywcze oraz pieczywo/. Były też dwa stoiska z nasionami roślin miododajnych, oraz dwa punkty skupu wosku pszczelego z możliwością wymiany na węzę pszczelą.

Tekst: Karina Wroniecka
Foto: Jarosław Domiński
KPODR w Minikowie

  „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej
„Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
Publikację opracował Regionalny Związek Pszczelarzy w Toruniu

 

Zostań Partnerem KSOW – www.ksow.pl

 

image_print

Ekoschemat, Przyorywanie obornika, zasady

Przyorywanie obornika i stosowanie nawozów naturalnych płynnych – praktyki w ramach ekoschematu Rolnictwo węglowe w 2023 r. – zasady potwierdzenia realizacji praktyk:

  • Wymieszanie obornika na gruntach ornych w terminie 12 godzin od aplikacji
  • Stosowanie nawozów naturalnych płynnych innymi metodami niż rozbryzgowo

Oświadczenie

Zamiast zdjęcia geotagowanego, wykonanego i przesłanego, przy użyciu udostępnionej przez ARiMR aplikacji, dopuszcza się złożenie oświadczenia o wykonaniu praktyki do kierownika biura powiatowego ARiMR.

Terminy dla oświadczenia

Oświadczenie to powinno być złożone w terminie nie później niż:

  • 14 dni od dnia złożenia wniosku, jeżeli praktyka była zrealizowana w tym roku przed dniem złożenia wniosku lub przed dniem 15 marca 2023 r. lub
  • 14 dni od dnia zrealizowania praktyki, jeżeli była ona zrealizowana po dniu złożenia wniosku, nie później jednak niż do 7 listopada 2023 r.

Wzory oświadczeń

https://www.gov.pl/web/arimr/zalaczniki-do-wniosku-o-przyznanie-platnosci-na-rok-2023

Wymóg prowadzenia rejestrów

W przypadku składania oświadczenia rolnik powinien prowadzić rejestr zabiegów agrotechnicznych na formularzu opracowanym i udostępnionym przez ARiMR.

Informacje szczegółowe

Szczegółowe informacje dotyczące zasad przyznawania w 2023 r. płatności w ramach ekoschematów powierzchniowych zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności w ramach schematów na rzecz klimatu i środowiska w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 (Dz. U. poz. 493).

Zachęcamy wszystkich rolników do wnioskowania o ekoschematy.

 

 

 

 

 

image_print

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności

Znak KPO Znak RP Znak NG EU

 

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest planem rozwojowym określającym cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy i inwestycje.

Dokument stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. (Dz.U. UE L 57 z 18.2.2021).

Zgodnie z artykułem tego Rozporządzenia realizacja KPO służy promowaniu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej poprzez zwiększenie odporności, gotowości na wypadek sytuacji kryzysowych, zdolności dostosowawczych i potencjału wzrostu gospodarczego, łagodzeniu społecznych i gospodarczych skutków kryzysu, w szczególności dla kobiet (realizując w ten sposób cele Europejskiego Filara Praw Socjalnych), wspieraniu zielonej transformacji, przyczynianiu się do realizacji unijnych celów w zakresie klimatu oraz transformacji cyfrowej.

KPO koncentruje swoje działania na sześciu europejskich filarach odpowiedzi na kryzys i budowy odporności:

  1. zielona transformacja;
  2. transformacja cyfrowa;
  3. inteligentny i trwały wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu;
  4. spójność społeczna i terytorialna;
  5. opieka zdrowotna oraz odporność gospodarcza, społeczna i instytucjonalna;
  6. polityki na rzecz następnego pokolenia, takie jak edukacja i umiejętności.

W ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Polska może skorzystać w sumie z 58,1 mld euro, w tym ze środków bezzwrotnych w wysokości 23,9 mld euro. Projekt KPO złożony przez Polskę do oceny KE w 2021 r. zakłada wydatkowanie całej dostępnej dla Polski w ramach RRF sumy środków bezzwrotnych w wysokości 23,857 mld euro (w tym 5,318 mln euro na prowadzenie przez KE dialogu technicznego) oraz 11,507 mld euro z części pożyczkowej RRF – co daje w sumie budżet KPO na poziomie 35,364 mld euro.

Zgodnie z założeniami instrumentu RRF celem strategicznym KPO Polski jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii (recovery) oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym (resilience), co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska (green growth), a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych (digital growth).

Do osiągnięcia celów KPO przyczyni się realizacja sześciu komponentów oraz działań (tj. reform i inwestycji) w ramach KPO. Układ celów stanowi klucz do zaproponowanej architektury KPO. Realizacja KPO została skoncentrowana wokół następujących, sześciu komponentów, stanowiących obszary koncentracji reform i inwestycji:

  1. Odporność i konkurencyjność gospodarki;
  2. Zielona energia i zmniejszenie energochłonności;
  3. Transformacja cyfrowa;
  4. Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia;
  5. Zielona, inteligentna mobilność;
  6. Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Wzmacnianiu i odbudowie obszarów wiejskich będą służyły inwestycje lub reformy w ramach wszystkich sześciu komponentów KPO:

w komponencie A – dotyczące dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu; przygotowania terenów inwestycyjnych (w tym scalenia gruntów, uregulowanie kwestii technicznych i prawnych), doprowadzenie niezbędnej infrastruktury (woda, gaz, energia) oraz budowa powierzchni produkcyjnych i magazynowych na cele przemysłowe, usługowe; opracowania przez gminy planów ogólnych – wynikających ze zmiany ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym; zwiększenia dostępności do miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3; maksymalizowania pozytywnego oddziaływania podmiotów ekonomii społecznej w zakresie aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; podnoszenie kwalifikacji lub przekwalifikowania zawodowego w dziedzinach związanych z branżą spożywczą (cukiernictwo, piekarstwo, przetwórstwo mięsa, przetwórstwo mleczarskie, przetwórstwo ryb) jak i branżą rolno-hodowlaną (hodowla koni i jeździectwo, mechanizacja rolnictwa, pszczelarstwo, rolnictwo, technika weterynaryjna); doradztwo dla firm obejmujące analizę przedwdrożeniową w zakresie identyfikacji procesów w firmie, które mogą zostać scyfryzowane, wybór oprogramowania, weryfikację wymagań funkcjonalnych do systemu, opracowanie koncepcji wdrożenia systemu, opis funkcjonalny rozwiązania, opracowanie dokumentacji i założeń dotyczących architektury rozwiązania, opracowanie procedur administracyjnych oraz przygotowanie planu szkoleń; szkolenia dla pracowników i kadry zarządzającej w zakresie zadań realizowanych w formule zdalnej (np.: praca i zarządzanie zespołem zdalnym, realizacja sprzedaży on-line, komunikacja z klientem on-line, kontrola pracy zdalnej, zdalne rekrutowanie, planowanie i ewidencja czasu pracy, a także szkolenia specjalistyczne związane z wdrożeniem specjalistycznych narzędzi informatycznych); zakup licencji/oprogramowania na narzędzia informatyczne umożliwiające zdalną komunikację i pracę wśród pracowników firmy oraz w komunikacji z klientami (konferencje audio, video, chatboty, programy do pracy zespołowej), oprogramowanie umożliwiające wdrożenie i rozwój procesów cyfrowych w firmie, które przekładają się na stworzenie miejsc pracy, możliwych do wykonywania w formie zdalnej (np.: systemy EZD, CRM, ERP, przeniesienie sprzedaży do internetu (e-handel), elektroniczny obieg dokumentów, system e-fakturowania);

w komponencie B – dotyczące gospodarki cieplno-energetycznej z wykorzystaniem dostępnych nowoczesnych technologii; efektywności energetycznej budynków jedno- i wielorodzinnych i upowszechniania niskoemisyjnych źródeł energii; wsparcia placówek oświatowych o niskiej efektywności energetycznej; rozwoju lokalnych odnawialnych źródeł energii realizowanych przez społeczności energetyczne (w tym klastry energii, spółdzielnie energetyczne oraz inne społeczności energetyczne); zielonej transformacji miast na rzecz dostarczania im bodźców rozwojowych (w miastach i ich obszarach funkcjonalnych do których należy część gmin wiejskich); budowy mieszkań o podwyższonych standardach energetycznych, przeznaczonych dla gospodarstw domowych o niskich i umiarkowanych dochodach; wzmocnienia odporności obszarów wiejskich na kryzysy, w tym w zakresie retencji i gospodarki wodno-ściekowej;

w komponencie C – dotyczące rozwoju infrastruktury sieciowej (likwidacja białych plam w dostępie do internetu szerokopasmowego); zwiększania dostępności cyfrowych usług publicznych (w tym usług skierowanych do rolników); podnoszenia kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz inwestycje związane z cyfrową szkołą; wzmocnienia cyberodporności systemów informacyjnych; rozwiązania IT usprawniające funkcjonowanie administracji i sektora rolno-spożywczego;

w komponencie D – dotyczące modernizacji infrastruktury podmiotów leczniczych oraz szerszego wykorzystania rozwiązań cyfrowych, sprzyjające zwiększeniu dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych bez względu na miejsce zamieszkania;

w komponencie E – zwiększania zrównoważonego dostępu do nisko- i zeroemisyjnego transportu, w szczególności poprzez zapewnienie odpowiedniej jakości usług zbiorowych przewozów; poprawa efektywności usług transportu intermodalnego;

w komponencie F – usprawnienia procesu programowania działań publicznych, aby podejmowane decyzje dotyczące kształtu danej polityki zapadały przy jak najszerszym zaangażowaniu interesariuszy i we współpracy z nimi, w szczególności poprzez usprawnienie procesu konsultacji oraz innych form zaangażowania obywateli w rządzenie.

Inwestycje adresowane do podmiotów sektora rolno-spożywczego zostały zaprojektowane przede wszystkim w komponencie A, B i C.

Horyzont czasowy realizacji dokumentu zamyka się z końcem sierpnia 2026 r.

 

 

image_print

Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027)

Wsparcie finansowe w ramach Wspólnej Polityki Rolnej UE na lata 2023-2027 będzie przyznawane na podstawie dokumentu Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR).

Wsparcie to obejmuje interwencje w formie płatności bezpośrednich, tj.: podstawowe wsparcie dochodów – odpowiednik JPO, płatność redystrybucyjną, płatność dla młodych rolników oraz wsparcie związane z produkcją przyznawane w 13 sektorach. Nowym elementem systemu płatności bezpośrednich, wspierającym realizację praktyk korzystnych dla środowiska, klimatu i dobrostanu zwierząt, są ekoschematy (obszarowe i Dobrostan zwierząt). Realizowane jest również przejściowe wsparcie krajowe (finansowane ze środków krajowych).

Wsparcie z PS WPR otrzyma sektor pszczelarski oraz sektor owoców i warzyw. W ramach interwencji na rzecz rozwoju obszarów wiejskich rolnicy mogą ubiegać się o płatności ONW, płatności rolno-środowiskowo-klimatyczne, płatności ekologiczne, a także premie z tytułu zalesień i zadrzewień oraz systemów rolno-leśnych.

W PS WPR kontynuowane są również rozwiązania już znane, m.in.: premie dla młodych rolników, inicjatywa LEADER oraz wsparcie modernizacyjne gospodarstw rolnych, przy czym zwiększono nacisk na inwestycje na rzecz środowiska i klimatu, dobrostanu zwierząt, czy też produkcji opartej o najwyższe standardy. Ważnym uzupełnieniem katalogu wsparcia dla gospodarstw rolnych jest możliwość korzystania ze wsparcia opartego na różnych formach współpracy oraz narzędziach zarządzania ryzykiem. W ramach doskonalenia zawodowego rolnicy mogą korzystać z profesjonalnego doradztwa rolniczego, które zaprogramowane zostało w ramach wymiany wiedzy i upowszechniania informacji.

logo PS WPR 2023-2027

 

 

 

image_print