Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Nabór do projektu: Szansa na lepszy start 2 – wsparcie dla osób młodych pozostających bez pracy

 

Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Oddział w Bydgoszczy realizuje projekt „Szansa na lepszy start 2 – wsparcie dla osób młodych pozostających bez pracy”. Poniżej przedstawiamy podstawowe informacje o projekcie i termin kolejnego naboru.

Informacja o naborze nr 10:

Dziesiąty nabór do projektu “Szansa na lepszy start 2 – wsparcie dla osób młodych pozostających bez pracy” realizowany będzie w terminie 25.10.2021-05.11.2021 r.

NABÓR DOTYCZY ŚCIEŻKI OGÓLNEJ (SZKOLENIOWEJ) I DOTACYJNEJ.

ZAPRASZAMY OSOBY Z CAŁEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO.

W ramach naboru planowane jest zrekrutowanie: 10 osób na ścieżkę ogólną oraz 9 osób na ścieżkę dotacyjną.

GRUPA DOCELOWA PROJEKTU

Projekt realizowany jest w okresie 01.09.2020-31.12.2022. Obszar realizacji projektu obejmuje całość województwa kujawsko-pomorskiego.

Zakłada się, że do grupy docelowej należy 60 osób biernych zawodowo w wieku 15-29 lat (zgodnie z definicjami wskazanymi w niniejszym regulaminie, liczba 60 osób obejmuje zarówno uczestników ścieżki ogólnej, jak i dotacyjnej), z obszaru województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne uczące się lub zamieszkujące na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego), nie uczestniczących w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET), z wyłączeniem grupy określonej dla trybu konkursowego w 1.3.1 POWER, tj. z wyłączeniem:

– osób, które opuściły pieczę zastępczą (do 2 lat po opuszczeniu instytucji pieczy),

– osób, które opuściły młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii (do 2 lat po opuszczeniu),

– osób, które opuściły specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze (do 2 lat po opuszczeniu),

– osób, które zakończyły naukę w szkole specjalnej (do 2 lat po zakończeniu nauki w szkole specjalnej),

– matek przebywających w domach samotnej matki,

– osób, które opuściły zakład karny lub areszt śledczy (do 2 lat po opuszczeniu),

– osób, które opuściły zakład poprawczy lub schronisko dla nieletnich (do 2 lat po opuszczeniu),

– osób, które opuściły zakłady pracy chronionej (do 2 lat po zakończeniu zatrudnienia w zakładzie),

– imigrantów (w tym osoby polskiego pochodzenia), reemigrantów, osób odchodzących z rolnictwa i ich rodziny, tzw. ubogich pracujących, osób zatrudnionych na umowach krótkoterminowych oraz pracujących w ramach umów cywilno-prawnych – wywodzących się z powyższych 7 wykluczonych grup docelowych.

W ramach grupy docelowej, w wyniku identyfikacji sytuacji problemowej, wyszczególniono następujące podgrupy (podane poniżej wartości dotyczą zarówno ścieżki ogólnej, jak i ścieżki dotacyjnej, w ramach której planowane jest zrekrutowanie 15 osób):

– 37 kobiet,

– 5 osób z niepełnosprawnościami (w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego),

– 19 osób (w tym 11 kobiet i 8 mężczyzn) zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie, w tym miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.

 

MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:

 

HARMONOGRAM PROJEKTU

Projekt realizowany jest w okresie 01.09.2020-31.12.2022.

 

WARUNKI UDZIAŁU W PROJEKCIE

Szczegółowe kryteria rekrutacji (uwaga szczegółowe warunki dla kandydatów na ścieżkę dotacyjną zostaną określone na późniejszym etapie):

a) ocena formalna realizowana przez kadrę zarządzającą obejmować będzie:

weryfikację kompletności dokumentów i zgodności z dokumentacją projektową:

weryfikację kwalifikowalności kandydata – weryfikacja przynależności do grupy docelowej na podstawie oświadczeń, zaświadczeń i innych dokumentów przedłożonych przez:

czy kandydat jest osobą w wieku 15-29 lat na dzień składania formularza rekrutacyjnego (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu)[1],  

czy kandydat należy do co najmniej jednej z poniższych w/w wykluczonych podgrup

czy kandydat złożył oświadczenie dot. gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych osobowych na potrzeby rekrutacji do projektu (oświadczenie stanowi integralną część formularza rekrutacyjnego) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu).

b) ocena merytoryczna cz. 1 realizowana przez kadrę zarządzającą obejmować będzie przyznanie punktów za przynależność kandydata do poszczególnych podgrup defaworyzowanych w grupie docelowej

– kobiety +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),

– osoby niepełnosprawne +4 pkt. (weryfikacja na podstawie oryginału zaświadczenia o niepełnosprawności wydanego przez właściwy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności lub kopii orzeczenia o niepełnosprawności),

– osoby zamieszkujące w rozumieniu Kodeksu Cywilnego Brodnicę, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie lub Włocławek +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),

– osoby o niskich kwalifikacjach +3 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),

– punkty mogą się sumować maksymalnie do 11,

– przyznanie punktów zostanie zrealizowane na podstawie definicji poszczególnych podgrup określonych w regulaminie, w oparciu o oświadczenia bądź zaświadczenia,

ocena merytoryczna cz. 2 realizowana przez kadrę zarządzającą wraz z doradcą zawodowym będzie polegała na odbyciu rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami (zaproszenie na rozmowę zostanie przekazane mailowo, telefonicznie lub drogą pocztową, w zależności od danych kontaktowych wskazanych w formularzu rekrutacyjnym, nie później niż 2 dni robocze przed planowanym terminem spotkania, przy czym za zgodą kandydata można ten termin przyspieszyć), w ramach której kandydaci zostaną ocenieni w ramach dwóch kryteriów:

– motywacja do udziału w projekcie w skali od 1 do 15 punktów (największy poziom motywacji jest punktowany najwyżej),

– przyczyny złej sytuacji na rynku pracy w skali od 1 do 25 punktów (najbardziej trwałe i trudne do przezwyciężenia bariery punktowane są najwyżej),

– w ramach oceny można uzyskać maksymalnie 40 punktów, nie określono minimum punktowego,

 

Nabór formularzy rekrutacyjnych będzie odbywać się następującymi kanałami:

– osobiście w punkcie rekrutacyjnym bądź w trakcie spotkań informacyjnych (w ogłoszeniu o naborze każdorazowo zostanie wskazane, czy ta możliwość jest dostępna, ze względu na sytuację epidemiologiczną COVID-19),

– pocztą/kurierem na adres biura projektu, wskazany w ust. 5, pkt. a – uwaga: każdorazowo decyduje data wpływu formularza do biura projektu, a nie data stempla pocztowego,

– mailem w formie wydrukowanego podpisanego i zaparafowanego zeskanowanego dokumentu na adres szansa@pte.bydgoszcz.pl,

– telefonicznie pod numerem 52 322 90 60, wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). Formuła telefoniczna polega na zanotowaniu przez pracownika biura danych podanych przez kandydata i w taki sposób uzupełniony formularz zostaje kandydatowi dostarczony osobiście bądź pocztowo do podpisu (uzupełnienie telefoniczne nie dotyczy elementów zgłoszenia obejmujących opis planowanej działalności gospodarczej). Brak możliwości uzyskania podpisu kandydata powoduje pozostawienie zgłoszenia bez rozpatrzenia.

 

Więcej informacji na stronie:

https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/szansa-2/

oraz na Facebook:

https://www.facebook.com/szansanalepszystart2/

Pozdrawiam,

Agnieszka Kahlau

Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”

 ________________________________________________________

 

Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy

85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62

kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl

 

image_print

XXXI Olimpiada Wiedzy Rolniczej – powiat bydgoski

Tradycją jest, że od wielu lat na przełomie października i listopada zostaje organizowana Olimpiada Wiedzy Rolniczej, nad którą pieczę trzyma Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie. W tym roku ww. olimpiada odbyła się w październiku.  W całym wydarzeniu planowany był udział około 500 uczestników.

W olimpiadzie udział wziąć mogą właściciele gospodarstw rolnych oraz osoby gospodarujące z rodzicami, posiadający grunty rolne na terenie województwa
kujawsko – pomorskiego. Olimpiada przeznaczona jest dla rolników w wieku od 18 do 40 lat.

Wydarzenie to zachęca do poszerzenia wiedzy na temat technologii produkcji roślinnej i zwierzęcej, chorób i szkodników roślin, ekonomiki i przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, oraz informacji na temat bezpieczeństwa i higieny pracy. Ww. rywalizacja składa się z dwóch etapów: eliminacje powiatowe oraz finał wojewódzki. Odpowiedzialnymi za organizację olimpiady są kierownicy powiatowych zespołów doradztwa rolniczego.

Olimpiada w powiecie bydgoskim.

W Elewarr w miejscowości Koronowo, dnia 01.10.2021 r. odbyły się eliminacje powiatowe, w których udział wzięło 28 rolników z terenu powiatu.

Laureatami zostali:

– Patryk Bociek (I miejsce),

– Monika Zająkała (II miejsce),

– Karol Szczęsny (III miejsce).

Trójka laureatów wykazała się wysoką wiedzą dotyczącą szeroko rozumianego rolnictwa, należy podkreślić, że reszta osób biorących udział  w olimpiadzie nie odbiegała wynikami od zwycięzców. Podobnie jak w latach ubiegłych nasi sponsorzy nie zawiedli, fundując liczne nagrody rzeczowe, którymi zostali obdarzeni wszyscy uczestnicy.  

 

 

Weronika Kowal
KPODR Minikowo
PZDR Bydgoszcz

 

 

image_print

XX Finał ogólnopolskiego konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo ……”

3 października 2021 r. podczas targów „Smaki Regionów” w Poznaniu odbył się XX Jubileuszowy Wielki Finał ogólnopolskiego konkursu "Nasze Kulinarne Dziedzictwo – Smaki Regionów”. Wręczone zostały prestiżowe nagrody „Perła 2021”, które są przyznawane za najlepszy regionalny i tradycyjny produkt żywnościowy oraz za najlepszą potrawę regionalną i tradycyjną. Eliminacje regionalne konkursu odbyły się 19 września w Minikowie.

Ideą konkursu jest identyfikowanie regionalnych produktów i dań, a także ich promocja. Ważnym aspektem jest również przygotowanie producentów do uczestniczenia w systemach jakości żywności zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym.

Laureaci nagrody „PERŁA 2021” z województwa kujawsko-pomorskiego.

Za najlepszy produkt regionalny:

  1. KGW Brzeźno, Małgorzata Wesołowska-Piesik za konfiturę z borówki czerwonej
  2. Oleje Wielkie Rychnowo, Michał Musiał za olej rzepakowy tłoczony na zimno
  3. KGW Jagna z Tłuchowa za pączki parzone

W kategorii najlepsze danie regionalne:

KGW Mokrzanki za zupę z karpia i karpia w polskim sosie na Wiliją

Ponadto podczas Wielkiego Finału wręczone zostały Kluczy do Polskiej Spiżarni. Nagroda ta jest przyznawana osobom lub organizacjom, które mają wyjątkowe zasługi w promowaniu i wspieraniu działań związanych z produktami tradycyjnymi, regionalnymi i lokalnymi.

Organizatorem centralnym konkursu, odbywającego się pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz marszałków województw, jest Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego. Partnerami merytorycznymi i organizacyjnymi finałów konkursu w poszczególnych regionach są wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego i urzędy marszałkowskie. Konkurs pokazuje ogromny potencjał smaków drzemiący w regionach oraz to, jak wiele wciąż mamy do odkrycia pod tym względem. Przez 20 lat trwania konkursu wyłoniono już ponad 20 tys. produktów!

 

 

image_print

Finał wojewódzki XXXI Olimpiady Wiedzy Rolniczej


„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Operacja realizowana przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Operacja wspófinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020


Zakończył się finał wojewódzki XXXI Olimpiady Wiedzy Rolniczej. Impreza odbyła się w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego w Minikowie. Poznaliśmy już zwycięzców

Olimpiada przeznaczona jest dla rolników w wieku od 18 do 40 lat. W olimpiadzie biorą udział właściciele gospodarstw rolnych oraz osoby gospodarujące z rodzicami, posiadający grunty rolne na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Startują też rolnicy prowadzący własną, dodatkową działalność w ramach gospodarstwa.

 

Końcowe wyniki – miejsca – nagrody:

I. Łukasz Jankowski, pow. lipnowski,

II. Michał Nowacki, pow. tucholski,

III. Michał Skonieczny, pow. mogileński,

IV. Wojciech Osowicki, pow. świecki,

V. Przemysław Mendelewski, pow. inowrocławski.

 

Część II – ustna

finał

FInaliści otrzymali zestawy ośmiu pytań na które muszą odpowiedzieć. Udział w finale wzięli:

  1. Michał Nowacki
  2. Michał Skonieczny
  3. Łukasz Jankowski
  4. Przemysław Mendelewski
  5. Wojciech Osowicki

 

Wykład –  Czym jest i jakie Europejski Zielony Ład ma znaczenie dla rolnika

Ryszard Kamiński

Część I –  pisemna

 


 

 

PROGRAM

WOJEWÓDZKIEGO FINAŁU XXXI OLIMPIADY WIEDZY ROLNICZEJ

    8.00 – 9.00     Rejestracja uczestników

  9.00 – 10.00     Eliminacje pisemne – test

10.00 – 10.30     Praca komisji konkursowej

10.00 – 11.30     Czym jest i jakie Europejski Zielony Ład ma znaczenie dla rolnika

                        – dyrektor KPODR w Minikowie

11.30 – 12.00     Przerwa kawowa

12.00 – 13.00     Finał ustny Olimpiady

13.00 – 13.30     Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród

13.30                Obiad

 

Sponsorzy nagród wojewódzkiego finału XXXI Olimpiady Wiedzy Rolniczej:

       – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
        – AGRAMI sp. z o.o.
       – AMPOL-MEROL sp. z o.o. Wąbrzeźno
        – ANWIL Włocławek
        – BAYER Polska sp. z o.o.
        – BASF Polska sp. z o.o.
        – BNP PARIBAS Bank Polska S.A.
        – Credit Agricole Bank Polska S.A.
        – FMC Agro Polska sp. z o.o.
        – GREEN ECO Polska sp. z o.o.
        – YARA Polska sp. z o.o.
        – Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Bydgoszczy
        – Kujawsko-Pomorska Izba Rolnicza z siedzibą w Przysieku
       – MAISADOUR
       – NICOLAUS Bank Spółdzielczy w Toruniu
      – Osadkowski S.A.
       – SWIMER Toruń
       – Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu
       – Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie

Serdecznie dziękujemy!

 

Informacje:
Monika Lubińska
tel. 54 255 06 05, monika.lubinska@kpodr.pl

 

 

Odwiedź portal KSOW – www.ksow.pl

Zostań Partnerem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich.

 

 

 

 

 

 

 

image_print

ZAKOŃCZENIE naboru wniosków w programie „Mój Prąd

6 października 2021r. nastąpiło ZAKOŃCZENIE naboru wniosków w programie „Mój Prąd”.  

Ze względu na wyczerpanie budżetu trzeciej edycji programu „Mój Prąd” z dniem 6 października br. zostaje zamknięty nabór wniosków na dofinansowanie.

Regulamin programu priorytetowego „Mój Prąd” przewiduje zatrzymanie naboru wniosków w przypadku wyczerpania budżetu programu przed terminem zakończenia naboru wskazanym w ogłoszeniu.

 

Więcej informacji na str. www.mojprad.gov.pl

 

Informacja:
Natalia Czyżewska-Suchoń

 

 

image_print

Projekt eDWIN nagrodzony na Forum Inteligentnego Rozwoju!

 

Ogromny sukces projektu eDWIN podczas VI Forum Inteligentnego Rozwoju! Projekt otrzymał Polską Nagrodę Inteligentnego Rozwoju w kategorii „Innowacyjna digitalizacja i udostępnianie danych”. Nagrodę odebrali przedstawiciele Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Poznaniu, który jest liderem projektu. Łącznie uczestniczy w nim aż 19 partnerów.

– Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że kapituła doceniła znaczenie projektu eDWIN w zakresie wdrażania innowacji oraz digitalizacji. To dla nas duże wyróżnienie, które daje nam jeszcze większą motywację do dalszej pracy. Jednocześnie bardzo dziękuję całemu zespołowi i wszystkim partnerom, którzy są zaangażowani w projekt eDWIN – mówi Maciej Zacharczuk, koordynator projektu eDWIN z Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Poznaniu.

I dodaje: – Ta nagroda pokazuje, że nowoczesne rozwiązania technologiczne w rolnictwie nie są abstrakcją lub wizją przyszłości, lecz czymś, co dzieje się już teraz, na naszych oczach. Rolnictwo, podobnie, jak inne sektory gospodarki, powinno korzystać z nowoczesnych technologii i zmierzać w kierunku cyfryzacji.

Przedstawiciele WODR otrzymali nagrodę z rąk Jacka Czecha, dyrektora ds. rozwoju w Krajowej Izbie Gospodarczej. Uroczysta gala odbyła się we wtorek, 28 września, podczas VI Forum Inteligentnego Rozwoju w Toruniu. Na gali obecna była również Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

– Gratuluję, że podejmujecie Państwo wyzwanie oraz trud związany z pracą nad projektami. Życzę dalszego rozwoju i jeszcze więcej innowacyjnych projektów – mówiła wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Wspomniane Forum Inteligentnego Rozwoju to spotkanie naukowo technologiczne poświęcone upowszechnianiu nowatorskich badań naukowych i innowacyjnych technologii. Oprócz otrzymanej nagrody przedstawiciele WODR mogli zaprezentować projekt eDWIN podczas panelu konferencyjnego oraz przygotowali osobne stoisko poświęcone projektowi.

– Mamy nadzieję, że informacja o projekcie eDWIN, jego znaczeniu oraz korzyściach dla rolników, instytucji naukowych, samorządów oraz każdego z nas, trafi do jak największego grona osób. Już teraz projekt cieszył się zainteresowaniem ze strony uczestników Forum, którzy z zainteresowaniem dopytywali o szczegóły – mówi Maciej Zacharczuk.

 

Czym jest projekt eDWIN?

Celem projektu „Internetowa Platforma Doradztwa i Wspomagania Decyzji w Integrowanej Ochronie Roślin” (tak brzmi pełna nazwa projektu eDWIN) jest stworzenie krajowego systemu informatycznego na rzecz ochrony roślin, co ma pozytywnie wpłynąć na jakość produkowanej w Polsce żywności. W czerwcu 2022 roku na rynku pojawią się cztery elektroniczne usługi, które będzie można realizować dzięki nowej platformie i aplikacji opracowanych w projekcie eDWIN.

Wspomniane usługi to „Wirtualne gospodarstwo”, „Śledzenie pochodzenia produktów”, „Raportowanie zagrożeń” oraz „Udostępnianie danych meteorologicznych”. Dla rolników najważniejsza będzie pierwsza z nich, czyli „Wirtualne gospodarstwo”. W ramach tej usługi rolnicy poprzez aplikację będą otrzymywali powiadomienia o zagrożeniach na polu, możliwości występowania szkodników, załamaniach pogody lub porady czy, kiedy i w jakiej ilości stosować środki ochrony roślin. Ponadto aplikacja umożliwi szybki i łatwy kontakt z doradcą rolniczym. Oprócz tego rolnicy będą także na bieżąco otrzymywali aktualne dane meteorologiczne.

W tym celu w całej Polsce budowana jest sieć stacji meteorologicznych (łącznie będzie ich prawie 600). Dane ze stacji przetwarzane będą także przez modele, które pozwolą na przygotowanie sprecyzowanego pod daną uprawę komentarza agrometeorologicznego, dzięki któremu rolnik będzie mógł podjąć decyzję np. o terminie wysiewu konkretnej rośliny.

Prace nad projektem eDWIN trwają już od czerwca 2019 roku. eDWIN jest pierwszym projektem z zakresu rolnictwa, finansowanym w ramach programu Polska Cyfrowa. Całkowita wartość projektu wynosi aż 20 902 508,02 zł, z czego ze środków europejskich pochodzi 17 689 792,53 zł, zaś resztę stanowią środki z budżetu państwa.

W projekcie uczestniczy aż 19 partnerów. Są to wszystkie wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego w Polsce, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, Instytut Ochrony Roślin – Państwowy Instytut Badawczy, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie. Ponadto, eDWIN został objęty patronatem przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pomysłodawcą oraz liderem projektu jest Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu.

image_print

Forum Rolnicze „Gazety Pomorskiej” w Bydgoszczy

 

 

 

Forum Rolnicze "Gazety Pomorskiej" 2021
fot. Dariusz Bloch, Gazeta Pomorska

 

 

 

1 października Bydgoszcz była rolniczą stolicą, Forum Rolnicze Gazety Pomorskiej 2021 już za nami!
Odbyła się debata z udziałem obecnych i byłych szefów ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi. 
To spotkanie było również okazją do nagrodzenia Sołtysa i Rolnika Roku.

 

 

image_print

Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój – wkrótce rusza tzw. duży nabór wniosków

31 października rozpocznie się nabór dla zakładów przetwórczych w ramach „Wsparcia inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmowała wnioski do 29 listopada 2021 r.

Rozpoczynający się wkrótce nabór wniosków kierowany jest do:

  • przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie wytwarzania pasz na bazie surowców niemodyfikowanych genetycznie (bez GMO) – mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw dużych;
  • przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie przetwarzania i sprzedaży hurtowej ziół (nowowprowadzany sektor) – mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

Pomoc przyznawana jest w formie refundacji do 50 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację danej inwestycji. Zaliczają się do nich m.in. wydatki na budowę lub modernizację budynków wykorzystywanych do prowadzenia działalności. Wsparcie można otrzymać także na zakup (wraz z instalacją) maszyn lub urządzeń do przetwarzania produktów rolnych, magazynowania ich czy przygotowania do przetwarzania. W takim przypadku dofinansowane mogą być także koszty leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności.

Wysokość pomocy, jaką można otrzymać, zależy od rodzaju podmiotu ubiegającego się o dofinasowanie. W przypadku przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych maksymalne wsparcie wynosi 10 mln zł. Natomiast gdy o dofinansowanie ubiega się przedsiębiorstwo, które na podstawie odpowiednich przepisów jest związkiem grup producentów rolnych lub zrzeszeniem organizacji producentów, limit wynosi 15 mln zł.

Na złożenie dokumentów przedsiębiorcy będą mieli czas od 31 października do 29 listopada 2021 r. O kolejności przysługi­wania pomocy decydować będzie suma uzyskanych punktów.

Wnioski o przyznanie wsparcia będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR właściwe ze względu na miejsce realizacji operacji. Dokumenty można będzie składać osobiście, rejestrowaną przesyłką pocztową lub na elektroniczną skrzynkę podawczą ARiMR.

image_print

Wykorzystaliśmy szansę dla przyszłości planety!

  

               

Dzięki pomocy sponsoringowej firmy ANWIL S.A., producenta nawozów CANWIL z magnezem i CANWIL S z siarką, zrealizowaliśmy projekt „W bioróżnorodności szansa dla przyszłości planety” – we wrześniu odbyły się ostatnie zajęcia warsztatowe.

Celem projektu była edukacja w kierunku zrozumienia zależności panujących w przyrodzie i zachęta do  podejmowania działań korzystnych dla środowiska. Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie Oddział w Zarzeczewie przeprowadził 13 zajęć warsztatowych od czerwca do września 2021 roku. Odbyły się one kilkakrotnie w Zarzeczewie, Bronisławiu (powiat radziejowski), Wieńcu (powiat włocławski),  a 21 sierpnia pod Halą Mistrzów we Włocławku, podczas wydarzenia pod hasłem Miasteczko Zdrowia organizowanego przez Fundację Anwil i Anwil Grupa Orlen. Ostatnie warsztaty odbyły się w Rypinie podczas imprezy Rypin-Agra 11 i 12 września 2021 roku. Staraliśmy się uświadomić uczestnikom zajęć, jak wyglądają zależności panujące w przyrodzie oraz jak je umiejętnie wykorzystać dla naszego zdrowia oraz dla środowiska. Wskazywaliśmy na ogromną rolę zapylaczy oraz innych organizmów pożytecznych. Uświadamialiśmy uczestnikom, jak ważne jest zapewnienie im dogodnych warunków do przetrwania i rozwoju. Nasze działania były na bieżąco relacjonowane na łamach biuletynu, na stronie internetowej KPODR oraz na Facebooku KOPDR. Wszystko po to, aby dotrzeć z wiadomościami do jak najszerszego grona odbiorców. 

Dziękujemy firmie Anwil S.A. za możliwość realizacji tego przedsięwzięcia. Dzięki wsparciu naszego sponsora głównego mogliśmy zakupić między innymi materiały dydaktyczne, takie jak tablice edukacyjne przydatne do prowadzenia zajęć w plenerze, sprzęt pszczelarski do prezentacji podczas zajęć, gadżety oraz sadzonki roślin miododajnych dla uczestników. Z pewnością wpłynęło to pozytywnie na poziom przyswojonej wiedzy, która, mam nadzieję, zaowocuje w przyszłości większą dbałością o zachowanie bioróżnorodności w naszym otoczeniu, na polu i w ogrodzie.

tekst: Anna Dykczyńska KPODR w Minikowie o O/Zarzeczewo

foto: Laura Maciejewska, Róża Świerzyńska, Monika Lubińska, Łukasz Peszczyński, Joanna Szczęsna, Agnieszka Szczepańska.

image_print