Deklaracja Dostępności KPODR
Raport o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebam…
Raport dostępności 1
Raport dostępności
Kujawsko – Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie zobowiązuje się zapewnić dostępność strony internetowej www.kpodr.pl zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
- Data publikacji strony internetowej: 18.02.2004 r.
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 26.10.2010 r.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Na stronie internetowej brak tłumacza języka migowego
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
- Deklarację sporządzono dnia: 16.03.2021 r.
- Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 16.03.2021 r.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą odpowiedzialną jest Katarzyna Szczepaniak, e-mail: katarzyna.szczepaniak@kpodr.pl, telefon: 52 386-72-20.
Każdy ma prawo:
- zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji cyfrowej w innej alternatywnej formie.
Żądanie powinno zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
- wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, należy niezwłocznie powiadomić osobę występującą, kiedy realizacja zgłoszenia będzie możliwa, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty zgłoszenia.
W przypadku odmowy realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie do Dyrektora KPODR w Minikowie.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie posiada trzy lokalizacje:
– Siedziba: Minikowo 1, 89-100 Nakło nad Notecią
– Oddział w Przysieku: Przysiek, ul. Parkowa 1, 87-134 Zławieś Wielka
– Oddział w Zarzeczewie: Zarzeczewo, ul. Nizinna 9, 87-801 Włocławek 3
Siedziba: budynek zlokalizowany jest w miejscowości Minikowo, obręb Ślesin, gmina Nakło nad Notecią. Zarządcą budynku jest dział Administracyjno-Gospodarczy w Minikowie. Budynek trzykondygnacyjny z jednym wejściem, do którego prowadzą schody. Budynek nie posiada podjazdu dla niepełnosprawnych ani platformy schodowej. Budynek nie posiada również windy. W budynku nie ma wyodrębnionej toalety dla osób niepełnosprawnych. Przed budynkiem są wyznaczone miejsca dedykowane dla klientów KPODR. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
W budynku nie ma pętli indukcyjnych. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabo widzących. Wśród personelu nie ma tłumacza polskiego języka migowego.
Oddział w Przysieku: budynek zlokalizowany jest w miejscowości Przysiek. Zarządcą budynku jest Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Przysieku. Budynek czterokondygnacyjny z jednym wejściem, do którego prowadzą schody. Budynek posiada platformę schodową dla niepełnosprawnych. Dla osób poruszających się na wózkach dostępny jest korytarz i pomieszczenia na parterze. Budynek nie posiada windy. W budynku jest wyodrębniona toaleta dla osób niepełnosprawnych. Przed budynkiem nie ma wyznaczonych miejsc dedykowanych dla klientów niepełnosprawnych. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabo widzących. Wśród personelu nie ma tłumacza polskiego języka migowego.
Oddział w Zarzeczewie: budynek zlokalizowany jest w miejscowości Zarzeczewo. Zarządcą budynku jest dział Administracyjno-Gospodarczy w Zarzeczewie. Budynek trzykondygnacyjny z jednym wejściem na poziomie „0”. Szerokość drzwi jest przystosowana dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dla osób poruszających się na wózkach dostępny jest korytarz i pomieszczenia na parterze. Budynek nie posiada windy. W budynku nie ma wyodrębnionej toalety dla osób niepełnosprawnych. Przed budynkiem jest wyznaczone miejsca dedykowane dla klientów niepełnosprawnych. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabo widzących. Wśród personelu nie ma tłumacza polskiego języka migowego.
„Od tradycji do nowoczesności- rezultaty Grupy Operacyjnej PRADAWNE ZIARNO”
12 marca br. odbyła się konferencja pn. „Od tradycji do nowoczesności – rezultaty Grupy Operacyjnej PRADAWNE ZIARNO”. Konferencja była podsumowaniem działań oraz wyników doświadczeń prowadzonych w ramach 3 letniego projektu pn. „Innowacje w uprawie, przetwórstwie i wprowadzaniu na rynek pierwotnych form pszenic okrągłoziarnowej i perskiej o podwyższonej wartości odżywczej”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Współpraca” PROW 2014-2020. Celem projektu było opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie technologii uprawy, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu innowacyjnych produktów z pierwotnych form pszenic okrągłoziarnowej i perskiej.
Konferencja była podsumowaniem badań dot. kompleksowej oceny efektywności różnych technologii uprawy pierwotnych form pszenic uprawianych w systemie konwencjonalnym w Stacji Badawczej Wydziału Rolnictwa i Biotechnologii Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy oraz ekologicznym, w 5-ciu wytypowanych gospodarstwach o statusie ekologicznym.
Sytuacja epidemiologiczna zmusiła nas do przeprowadzenia konferencji w trybie on-line, mimo to jednak przedsięwzięcie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem wśród rolników ekologicznych, konwencjonalnych, szkół rolniczych, uczelni rolniczych, instytutów , jednostek certyfikujących oraz zakładów przetwórczych.
Tematyka konferencji obejmowała zagadnienia dot. pierwotnych gatunków zbóż, które na nowo zaczynają być odkrywane przez rolników, jak i konsumentów. Stare gatunki zbóż z uwagi na walory zdrowotne, żywieniowe i smakowe, coraz częściej są poszukiwane przez konsumentów szukających atrakcyjnej i funkcjonalnej żywności. W pogoni za zwiększeniem wydajności wielu pradawnych zbóż, często poddane mutacjom genetycznym, w przeciągu wielu lat zatraciły one swe pierwotne właściwości zdrowotne, jakościowe i smakowe. Dziś na nowo odkrywamy i doceniamy ich walory odżywcze.
Społeczeństwo, które coraz częściej boryka się z chorobami cywilizacyjnymi, jak alergie pokarmowe, poszukuje alternatyw, które często odnajduje właśnie w pradawnych zbożach. Do łask wróciły pszenica orkisz, płaskurka, samopsza, a wyniki z doświadczeń prowadzonych w ramach powyższego projektu, wskazują, że pszenica okrągłoziarnowa i perska, powinny być zauważone przez rolników, przetwórców i konsumentów.
Jest to perspektywa dla gospodarstw ekologicznych, które poszukują nowych kierunków produkcji, a które mogłyby wprowadzić atrakcyjną ofertę handlową dla konsumentów preferujących zdrowy tryb życia.
Do pobrania:
Materiały konferencyjne Pradawne Ziarno
Zapraszamy do obejrzenia zapisu całej konferencji.
Film promocyjny:
Opracowała
Agnieszka Dobosz-Idzik
Zdj. Agnieszka Dobosz-Idzik, Damian Oparzela
Film promocyjny: Damian Oparzela
KPODR Minikowo
Dotacja na start – wsparcie przedsiębiorczości i samozatrudnienia w kujawsko-pomorskim
![]() |
![]()
|
Projekt „Dotacja na start – wsparcie przedsiębiorczości i samozatrudnienia w województwie kujawsko-pomorskim” współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 8.3 Wsparcie przedsiębiorczości i samozatrudnienia w regionie,
Cel projektu
Celem projektu jest poprawa sytuacji na rynku pracy i zwiększenie zdolności do samozatrudnienia 180 osób powyżej 29 roku życia z terenu województwa kujawsko-pomorskiego.
Działania projektu:
– Rekrutacja z udziałem doradcy zawodowego
– Działania szkoleniowo-doradcze
– Wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej
- Dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej (dla 150 osób) – wsparcie w wysokości 23 050,00 zł (stawka jednostkowa).
- Wsparcie pomostowe – wsparcie przyznawane na pokrycie obowiązkowych składek ZUS i innych wydatków bieżących wyłącznie w kwocie netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), miesięcznie w kwocie nie większej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego na dzień przyznania dotacji przez okres od 6 do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. W ramach projektu zapewnia się wsparcie pomostowe (dla ok. 100 osób) w wysokości średnio 980 zł/m-c przez okres pierwszych 6 m-cy i przedłużone wsparcie pomostowe (dla ok. 50 osób) na kolejne 3 m-ce w wysokości średnio 920,24 zł/m-c.
Grupa docelowa
Osoby fizyczne powyżej 29 roku życia (które ukończyły 30 r. ż., łącznie z dniem 30-tych urodzin), bezrobotne i bierne zawodowo mieszkające w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, należące do co najmniej jednej z poniższych grup:
– osoby powyżej 50 roku życia,
– kobiety,
– osoby z niepełnosprawnościami,
– osoby długotrwale bezrobotne,
– osoby o niskich kwalifikacjach
Formularze rekrutacyjne wraz z załącznikami można składać w okresie od 15.03.2021 r. od godz. 8:00 do 26.03.2021 r. do końca dnia.
Link do konkursu
Centrum Edukacji Ekologicznej w Minikowie
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie poprzez realizację inwestycji pn. Rozbudowa Centrum Konferencyjnego o nową część konferencyjną utworzył Centrum Edukacji Ekologicznej. Niniejsze przedsięwzięcie zostało zrealizowane przy dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w postaci udzielenia pożyczki na kwotę 3 500 000 złotych.
W skład Centrum Edukacji Ekologicznej wchodzi sala konferencyjna o łącznej powierzchni dydaktycznej ok. 587 m2, a także pomieszczenia pomocnicze tj. ekologiczna kotłownia z piecami zasilanymi gazem, hole komunikacyjne, szatnia, toalety i pomieszczenia magazynowe na wyposażenie sali.
Sala konferencyjna wprawdzie stanowi jednoprzestrzenny obiekt, jednak w związku z koniecznością zapewnienia możliwości elastycznego korzystania z obiektu, w pomieszczeniach konferencyjnych zaprojektowano i wbudowano układ akustycznych ścian przesuwnych, które pozwolą w prosty i szybki sposób łączyć i dzielić poszczególne sale w podziale 1/3 i 2/3 lub 1/2 i 1/2, z których każda część może funkcjonować odrębnie. Takie rozwiązanie pozwala na wielozadaniowe wykorzystanie Centrum do edukacji ekologicznej szeroko prowadzonej przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie. Sala umożliwi organizację konferencji lub innych imprez dla 250 – 300 osób.
Uroczyste otwarcie sali nastąpiło 20 września 2020 roku.
![]() |
![]() |
Parametry techniczne całego obiektu
Powierzchnia zabudowy 1371,87 m2
Powierzchnia całkowita 1371,87 m2
Powierzchnia dachu 1415,63 m2
Kubatura brutto 8052,72 m3
Wysokość budynku 8,22 m
Długość budynku 44,54 m
Szerokość budynku 39,39 m
Powierzchnia użytkowa 1229,30 m2
Liczba kondygnacji: 1
Nowo dobudowana część stanowi obiekt parterowy, niepodpiwniczony, mogący działać całkowicie samodzielnie. Parterowa część konferencyjna składa się z wielofunkcyjnego holu wejściowego, holu z szatnią i kuluarami, nowej dużej sali oraz zaplecza magazynowego, pomieszczeń higieniczno – sanitarnych i technicznych. Sala pozwala na zgromadzenie maksymalnie 300 osób. Wyposażona jest w odpowiednie meble w postaci mobilnych składanych stołów konferencyjnych, krzeseł konferencyjnych oraz krzeseł konferencyjnych z nakładanymi blatami ułatwiającymi sporządzanie notatek. Przesuwna ścianka pozwala na szybki podział i rearanżację układu sali tak, by mogła ona pomieścić po 2 grupy w układach: klasa, narada i podkowa. Zbędne przy rearanżacji układu sali elementy jej wyposażenia, takie jak stoły i krzesła, przechowywane są przestrzeni magazynowej. Nad wszystkimi przeszkleniami w salach konferencyjnych wykonano system opuszczanych rolet zaciemniających. Obiekt został wyposażony w systemy wentylacji oraz klimatyzacji.
Sala konferencyjnych wyposażona jest w urządzenia multimedialne takie jak: ekrany projekcyjne sufitowe i wpustowe, projektory multimedialne, system głośników wpustowych sufitowych, zestaw mikrofonów nastołowych oraz bezprzewodow. Ponadto osprzęt typu: eliminator sprzężeń akustycznych, mikser sygnału audio, system centralnego zarządzania, wzmacniacze, listwy zasilające itp. Obiekt wyposażony jest również w system alarmowy, system monitoringu oraz w system inteligentnego zarządzania salą (KNX). System ten pozwala połączyć instalację elektryczną oraz teletechniczną, które będą się uzupełniać. W jednym panelu integruje sterowanie wentylacją, klimatyzacją, roletami, oświetleniem, ogrzewaniem oraz wszystkimi systemami multimedialnymi.
W ramach inwestycji wybudowana została kotłownia gazowa zasilana gazem płynnym z zewnętrznej instalacji zbiornikowej, która ogrzewać będzie nowo wybudowaną salę konferencyjną. Instalacja zbiornikowa składa się z grupy 6 zbiorników podziemnych o pojemności 2700 dm3 każdy. Odbiornikami gazu jest kaskada złożona z 4 gazowych kotłów kondensacyjnych z zamkniętą komorą spalania o mocy 70 kW każdy. Kotły wiszące, umieszczone na ramie wyposażone fabrycznie w pompy obiegowe pozwalające na pokonanie wymaganego przepływu po stronie obiegów kotłowych, rozdzielonych od obiegów instalacyjnych sprzęgłem hydraulicznym. Skropliny z kotłów włączone są do kanalizacji sanitarnej poprzez neutralizator skroplin.
![]() |
![]() |
W najbliższym czasie zostanie rozbudowana kanalizacja deszczowa zbierająca wodę opadową z budynków oraz parkingu obsługującego obiekt. Wody deszczowe będą odprowadzane do otwartego zbiornika wodnego na sąsiedniej działce należącej do Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Przed wprowadzeniem wód deszczowych do zbiornika nastąpi podczyszczanie wód w osadniku zawiesiny mineralnej i separatorze substancji ropopochodnych. Następnie wodą pochodzącą ze zbiornika wodnego zostaną nawodnione poletka pokazowe przygotowywane do organizacji Dni Pola w Minikowie.
Dla właściwego komfortu uczestników konferencji, szkoleń czy innych spotkań zostanie przebudowana część terenu przeznaczonego do zagospodarowania znajdującego się pomiędzy budynkiem istniejącym, a nowobudowanym. Utworzy się miejsce typu „patio”, w którym klienci restauracji, czy uczestnicy spotkań organizowanych w salach mogliby podczas przerw zrelaksować się na świeżym powietrza. Ponadto zostanie rozbudowany parking wokół obiektu.
Prezentacje i materiały informacyjne ze szkolenia Płatności bezpośrednie 2021
prezentacje i materiały informacyjne ze szkolenia Płatności bezpośrednie 2021 które udostępnił CDR Brwinów do zapoznania się.
https://www.cdr.gov.pl/informacje-branzowe/platnosci-bezposrednie
Wypalanie traw – niezgodne z prawem
Z nastaniem przedwiośnia rośnie zagrożenie pożarowe związane z wypalaniem traw. Proceder ten jest niezgodny z prawem i grożą za niego surowe sankcje karne oraz cofnięcie dopłat wypłacanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Wypalanie traw
Od wielu lat MRiRW, ARiMR, Straż Pożarna i inne instytucje przestrzegają przed wypalaniem traw, jednak co roku znajdują się osoby, które uprawiają ten proceder.
Skutki wypalania traw
Po wypaleniu gleba staje się jałowa i potrzebuje nawet kilku lat, aby powrócić do stanu sprzed katastrofy. Proceder ten w znacznym stopniu obniża plony. Pożar jest tragiczny w skutkach dla całego ekosystemu – zniszczona zostaje nie tylko warstwa życiodajnej próchnicy, giną również zwierzęta. Podpalanie traw bywa często przyczyną pożarów lasów i zabudowań gospodarczych, a w konsekwencji stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.
Surowe kary – grzywna a nawet więzienie
Zakaz wypalania traw określony został w Ustawie o ochronie przyrody oraz w Ustawie o lasach. Kodeks wykroczeń przewiduje za to karę nagany, aresztu lub grzywny, której wysokość może wynieść od 5 tys. do 20 tys. zł. Co więcej, jeśli w wyniku podpalenia trawy dojdzie do pożaru, który sprowadzi zagrożenie utraty zdrowia lub życia wielu osób albo zniszczenia mienia wielkich rozmiarów, wtedy sprawca – zgodnie z zapisami Kodeksu karnego – podlega karze pozbawienia wolności nawet do 10 lat.
Wypalanie traw to też ryzyko utraty dopłat
Oprócz wspomnianych sankcji wypalającemu grożą również dotkliwe kary, które nakładać może Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zakaz wypalania gruntów rolnych jest jednym z warunków, których rolnicy zobligowani są przestrzegać, aby móc ubiegać się o płatności bezpośrednie oraz płatności obszarowe w ramach PROW 2014-2020. W przypadku jego złamania ARiMR może nałożyć na rolnika karę finansową zmniejszającą wszystkie otrzymywane przez niego płatności o 3 proc. W zależności od stopnia winy, może zostać ona obniżona do 1 proc. bądź zwiększona do 5 proc. Jeszcze wyższe sankcje przewidziane są dla tych, którzy świadomie wypalają grunty rolne – muszą oni liczyć się z obniżeniem płatności nawet o 25 proc. Agencja może również pozbawić rolnika całej kwoty płatności bezpośrednich za dany rok, jeśli stwierdzone zostanie uporczywe wypalanie przez niego traw.
Materiał źródłowy : https://www.gov.pl/web/rolnictwo/wypalanie-traw—niezgodne-z-prawem
Przygotowała:
Joanna Szczęsna-Kulewska, KPODR
„Koła Gospodyń Wiejskich to absolutnie polski fenomen.
To bardzo ważne, żeby idąc z duchem czasu, kultywować lokalną tożsamość i pielęgnować tradycje.
Bardzo za to dziękuję.”
Małżonka Prezydenta RP Agata Kornhauser-Duda
1 października 2020 r.
https://www.prezydent.pl/pierwsza-dama/konkurskgw/
do pobrania:
Regulamin Konkursu dla Kół Gospodyń Wiejskich o Nagrodę Małżonki Prezyde…
Zał. nr 1 do Regulaminu_Karta zgłoszeniowa
ARiMR przypomina – wypalanie traw grozi utratą dopłat
Z nastaniem przedwiośnia rośnie zagrożenie pożarowe związane z wypalaniem traw. Warto przypomnieć, że proceder ten jest niezgodny z prawem i grożą za niego surowe sankcje karne oraz cofnięcie dopłat wypłacanych przez ARiMR.
Jak groźny jest pożar łąk, można było przekonać się wiosną ubiegłego roku, kiedy płonęły tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego, a akcja gaśnicza trwała kilkanaście dni. Mimo że od wielu lat ARiMR, Straż Pożarna i inne instytucje przestrzegają przed wypalaniem traw, co roku znajdują się osoby, które lekceważąc te apele, za nic mają stwarzanie bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt i niszczenie środowiska naturalnego.
Pozytywne skutki wypalania traw to mit
Wbrew obiegowej opinii wypalanie nie powoduje bujniejszego odrostu traw. Nie poprawia też jakości gleby. Co więcej, w znacznym stopniu obniża wartość plonów. Po przejściu pożaru gleba staje się jałowa i potrzebuje nawet kilku lat, aby powrócić do stanu sprzed kataklizmu.
Pożar jest tragiczny w skutkach dla całego ekosystemu – zniszczona zostaje nie tylko warstwa życiodajnej próchnicy, giną również zwierzęta. Podpalanie traw bywa często przyczyną pożarów lasów i zabudowań gospodarczych, w których życie tracą także ludzie.
Surowe kary – grzywna a nawet więzienie
Zakaz wypalania traw określony został w Ustawie o ochronie przyrody oraz w Ustawie o lasach, a Kodeks wykroczeń przewiduje za to karę nagany, aresztu lub grzywny, której wysokość może wynieść od 5 tys. do 20 tys. zł. Co więcej, jeśli w wyniku podpalenia trawy dojdzie do pożaru, który sprowadzi zagrożenie utraty zdrowia lub życia wielu osób albo zniszczenia mienia wielkich rozmiarów, wtedy sprawca – zgodnie z zapisami Kodeksu karnego – podlega karze pozbawienia wolności nawet do 10 lat.
Wypalanie traw to też ryzyko utraty dopłat
Oprócz wspomnianych sankcji wypalającemu grożą również dotkliwe kary, które nakładać może Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zakaz wypalania gruntów rolnych jest jednym z warunków, których rolnicy zobligowani są przestrzegać, aby móc ubiegać się o płatności bezpośrednie oraz płatności obszarowe w ramach PROW 2014-2020. W przypadku jego złamania ARiMR może nałożyć na rolnika karę finansową zmniejszającą wszystkie otrzymywane przez niego płatności o 3 proc. W zależności od stopnia winy, może zostać ona obniżona do 1 proc. bądź zwiększona do 5 proc. Jeszcze wyższe sankcje przewidziane są dla tych, którzy świadomie wypalają grunty rolne – muszą oni liczyć się z obniżeniem płatności nawet o 25 proc. Agencja może również pozbawić rolnika całej kwoty płatności bezpośrednich za dany rok, jeśli stwierdzone zostanie uporczywe wypalanie przez niego traw.
Pod koniec marca rusza I nabór wniosków o przyznanie pomocy na tworzenie krótkich łańcuchów dostaw
Od 29 marca do 12 maja ARiMR będzie przyjmować wnioski o pomoc w ramach działania „Współpraca” na tworzenie krótkich łańcuchów dostaw. Pomoc finansowana jest
z budżetu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
O takie wsparcie mogą ubiegać się grupy operacyjne na rzecz innowacji (EPI). W skład grupy musi wchodzić co najmniej 5 rolników i każdy z nich musi spełniać wymagania określone
w przepisach o prowadzeniu działalności:
– w ramach dostaw bezpośrednich, lub
– przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej, lub
– w ramach rolniczego handlu detalicznego, lub
– w ramach działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej, lub
– w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w zakresie co najmniej jednego z rodzajów działalności określonych w dziale 10 i 11 Polskiej Klasyfikacji Działalności.
Grupa EPI może posiadać zdolność prawną, a w przypadku gdy jej nie ma, działa na podstawie zawartej w formie pisemnej umowy spółki cywilnej albo innej umowy. Podmioty wchodzące w skład grupy deklarują wspólną realizację operacji, ubieganie się o przyznanie pomocy i mogą być reprezentowane w tym zakresie przez jednego przedstawiciela. Grupa taka musi mieć nadany numer identyfikacyjny w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Co do zasady, grupy składają się z niewielkiej liczby podmiotów gospodarczych współpracujących ze sobą na rynkach lokalnych. Podmioty te działając na danym terenie będą tworzyć więzi społeczne między producentami, przetwórcami i konsumentami. To prowadzi do skrócenia łańcucha dostaw, co z kolei przekłada się na poprawę jakości produktów – towar szybciej trafia do konsumenta więc jest świeższy, a także na niższą cenę, którą musi zapłacić konsument – pomiędzy producentem a nabywcą może być tylko jeden pośrednik.
Wsparcie będzie można otrzymać na utworzenie krótkiego łańcucha dostaw, np. poprzez metody organizacji produkcji, transportu lub marketingu produktów rolno-spożywczych. Może być ono przyznane m.in. na:
– budowę, przebudowę lub remont obiektów lub infrastruktury,
– zakup lub instalację nowych maszyn lub urządzeń – w tym środków transportu,
– zakup lub instalację wyposażenia,
– odpłatne korzystanie z maszyn, urządzeń, środków transportu, wyposażenia i nieruchomości w związku z realizacją operacji,
– zakup środków produkcji
– koszty ogólne i bieżące.
Pomoc jest przyznawana w formie płatności zryczałtowanej. W okresie realizacji PROW na lata 2014-2020 dana grupa może otrzymać ją tylko raz, a jej wysokość wynosi:
– 325 tys. zł, w przypadku gdy w ramach planowanej do realizacji operacji ma zostać zakupiony środek transportu,
– 280 tys. zł w pozostałych przypadkach.
Zaś budżet w ramach działania wynosi ponad 23 mln zł. Obecny nabór różni od poprzednich w ramach działania „Współpraca” tym, że można w nim uzyskać pomoc jedynie na utworzenie krótkiego łańcucha dostaw. We wcześniejszych trzech w ramach ww. działania zakres przyznawania wsparcia obejmował szeroko rozumiane projekty innowacyjne w rolnictwie. Wnioski o przyznanie pomocy wraz z wymaganymi dokumentami przyjmuje Centrala ARiMR. Można je złożyć osobiście lub przez pełnomocnika, a także w formie dokumentu elektronicznego wysłanego za pośrednictwem platformy ePUAP lub przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej.
Rekompensaty za klęski żywiołowe lub ASF: wnioski od 11 marca
Rolnicy, którzy ponieśli w gospodarstwach straty spowodowane klęskami żywiołowymi bądź wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń, od czwartku 11 marca 2021 r. mogą składać w ARiMR wnioski o wsparcie finansowe z PROW 2014-2020.
O pomoc w ramach działania „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” mogą ubiegać się rolnicy, którzy ponieśli szkody spowodowane przez co najmniej jedną z następujących klęsk żywiołowych: powódź, deszcz nawalny, suszę, przymrozki wiosenne, ujemne skutki przezimowania, obsunięcie się ziemi, lawinę, grad, huragan, uderzenie pioruna. Ponadto o wsparcie mogą wnioskować rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał, w drodze decyzji, zabicie świń lub zniszczenie zwłok świń w celu zwalczania ASF.
Wsparcie jest dostępne dla tych, którzy ponieśli straty w roku, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy lub w co najmniej jednym z dwóch lat poprzednich.
Wysokość strat w uprawach rolnych, zwierzętach gospodarskich czy rybach uprawniająca do starania się o pomoc musi wynieść co najmniej 30 proc. średniej rocznej produkcji rolnej oraz straty te muszą dotyczyć składnika gospodarstwa, którego odtworzenie wymaga poniesienia kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Wysokość poniesionych strat, jakie powstały w gospodarstwie, określa komisja powołana przez wojewodę.
Natomiast w przypadku wystąpienia ognisk afrykańskiego pomoru świń o pomoc mogą ubiegać się rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał zabicie świń lub zniszczenie ich zwłok w celu zwalczania ASF, a w dniu wydania tej decyzji zwierzęta te stanowiły co najmniej 30 proc. świń będących w posiadaniu tego gospodarza.
Maksymalna kwota wsparcia, jaką może otrzymać rolnik w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, wynosi 300 tys. zł, z tym że nie może przekroczyć ona poziomu 80 proc. kosztów kwalifikowanych.
W przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych dotacja może być przyznana na inwestycje odtwarzające zniszczone składniki gospodarstwa, np. na odtworzenie plantacji wieloletnich, sadów, odbudowę zniszczonych budynków czy zakup nowych maszyn lub urządzeń rolniczych. Z kolei rolnik, którego gospodarstwo zostało poszkodowane przez ASF, rekompensatę może otrzymać na inwestycje niezwiązane z produkcją świń.
Wnioski do 31 grudnia 2021 r. przyjmują oddziały regionalne ARiMR. Można je składać osobiście, drogą elektroniczną lub rejestrowaną przesyłką pocztową. Dokumenty można również złożyć za pośrednictwem biur powiatowych działających na terenie właściwego oddziału regionalnego.
Więcej informacji: www.arimr.gov.pl, pod numerem bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84 oraz w punktach informacyjnych w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych ARiMR.