KONKURS – KRZYŻÓWKA „ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO” – lipiec
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu zapraszają do udziału w konkursie – krzyżówka pn. „Środowisko ponad wszystko”.
W lipcowym wydaniu miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” ukażę się konkurs, w którym uczestnicy będą mogli wykazać się swoją wiedzą z obszaru ekologii, ochrony środowiska i rolnictwa.
Konkurs organizowany jest w ramach projektu pt.: „Ekologia i środowisko – dobre praktyki i dalsze wyzwania – edukacja i informacja dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego”, a fundatorem nagrody w konkursie jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Hasło będące rozwiązaniem krzyżówki należy przesłać do Organizatora konkursu na adres lidia.saganowska@kpodr.pl do 27 lipca 2023 r.
28 lipca 2023 r. spośród osób, które prześlą prawidłowe rozwiązanie krzyżówki zostanie wylosowana jedna osoba, która otrzyma nagrodę.
Regulamin konkursu – krzyżówki pn. „Środowisko ponad wszystko” do pobrania poniżej.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE
Szansa na lepszy start 2 – wsparcie dla osób młodych pozostających bez pracy, nabór 21
Informacja o naborze nr 21:
Nabór do projektu “Szansa na lepszy start 2 – wsparcie dla osób młodych pozostających bez pracy” realizowany będzie w terminie 26.06.2023-17.07.2023 r.
NABÓR DOTYCZY ŚCIEŻKI OGÓLNEJ (SZKOLENIOWEJ).
ZAPRASZAMY OSOBY Z CAŁEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO.
W ramach naboru planowane jest zrekrutowanie: 3 osoby na ścieżkę ogólną.
GRUPA DOCELOWA PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.09.2020-31.08.2023. Obszar realizacji projektu obejmuje całość województwa kujawsko-pomorskiego.
Zakłada się, że do grupy docelowej należy 60 osób biernych zawodowo w wieku 15-29 lat (zgodnie z definicjami wskazanymi w niniejszym regulaminie, liczba 60 osób obejmuje zarówno uczestników ścieżki ogólnej, jak i dotacyjnej), z obszaru województwa kujawsko-pomorskiego (osoby fizyczne uczące się lub zamieszkujące na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego), nie uczestniczących w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET), z wyłączeniem grupy określonej dla trybu konkursowego w 1.3.1 POWER, tj. z wyłączeniem:
- osób, które opuściły pieczę zastępczą (do 2 lat po opuszczeniu instytucji pieczy),
- osób, które opuściły młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii (do 2 lat po opuszczeniu),
- osób, które opuściły specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze (do 2 lat po opuszczeniu),
- osób, które zakończyły naukę w szkole specjalnej (do 2 lat po zakończeniu nauki w szkole specjalnej),
- matek przebywających w domach samotnej matki,
- osób, które opuściły zakład karny lub areszt śledczy (do 2 lat po opuszczeniu),
- osób, które opuściły zakład poprawczy lub schronisko dla nieletnich (do 2 lat po opuszczeniu),
- osób, które opuściły zakłady pracy chronionej (do 2 lat po zakończeniu zatrudnienia w zakładzie),
- imigrantów (w tym osoby polskiego pochodzenia), reemigrantów, osób odchodzących z rolnictwa i ich rodziny, tzw. ubogich pracujących, osób zatrudnionych na umowach krótkoterminowych oraz pracujących w ramach umów cywilno-prawnych – wywodzących się z powyższych 7 wykluczonych grup docelowych.
W ramach grupy docelowej, w wyniku identyfikacji sytuacji problemowej, wyszczególniono następujące podgrupy (podane poniżej wartości dotyczą zarówno ścieżki ogólnej, jak i ścieżki dotacyjnej, w ramach której planowane jest zrekrutowanie 15 osób):
- 37 kobiet,
- 5 osób z niepełnosprawnościami (w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego),
- 19 osób (w tym 11 kobiet i 8 mężczyzn) zamieszkujących (w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego) miasta średnie, w tym miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, tj. Brodnica, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie, Włocławek.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA W PROJEKCIE:
HARMONOGRAM PROJEKTU
Projekt realizowany jest w okresie 01.09.2020-31.03.2023.
WARUNKI UDZIAŁU W PROJEKCIE
Szczegółowe kryteria rekrutacji (uwaga szczegółowe warunki dla kandydatów na ścieżkę dotacyjną zostaną określone na późniejszym etapie):
a) ocena formalna realizowana przez kadrę zarządzającą obejmować będzie:
– weryfikację kompletności dokumentów i zgodności z dokumentacją projektową:
– weryfikację kwalifikowalności kandydata – weryfikacja przynależności do grupy docelowej na podstawie oświadczeń, zaświadczeń i innych dokumentów przedłożonych przez:
· czy kandydat jest osobą w wieku 15-29 lat na dzień składania formularza rekrutacyjnego (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu)[1],
· czy kandydat należy do co najmniej jednej z poniższych w/w wykluczonych podgrup
· czy kandydat złożył oświadczenie dot. gromadzenia, przetwarzania i przekazywania danych osobowych na potrzeby rekrutacji do projektu (oświadczenie stanowi integralną część formularza rekrutacyjnego) (weryfikacja na podstawie oświadczenia w formularzu).
b) ocena merytoryczna cz. 1 realizowana przez kadrę zarządzającą obejmować będzie przyznanie punktów za przynależność kandydata do poszczególnych podgrup defaworyzowanych w grupie docelowej
– kobiety +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
– osoby niepełnosprawne +4 pkt. (weryfikacja na podstawie oryginału zaświadczenia o niepełnosprawności wydanego przez właściwy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności lub kopii orzeczenia o niepełnosprawności),
– osoby zamieszkujące w rozumieniu Kodeksu Cywilnego Brodnicę, Chełmno, Grudziądz, Inowrocław, Nakło nad Notecią, Rypin, Świecie lub Włocławek +2 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
– osoby o niskich kwalifikacjach +3 pkt. (weryfikacja na podstawie oświadczenia stanowiącego integralną część formularza rekrutacyjnego),
– punkty mogą się sumować maksymalnie do 11,
– przyznanie punktów zostanie zrealizowane na podstawie definicji poszczególnych podgrup określonych w regulaminie, w oparciu o oświadczenia bądź zaświadczenia,
c) ocena merytoryczna cz. 2 realizowana przez kadrę zarządzającą wraz z doradcą zawodowym będzie polegała na odbyciu rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami (zaproszenie na rozmowę zostanie przekazane mailowo, telefonicznie lub drogą pocztową, w zależności od danych kontaktowych wskazanych w formularzu rekrutacyjnym, nie później niż 2 dni robocze przed planowanym terminem spotkania, przy czym za zgodą kandydata można ten termin przyspieszyć), w ramach której kandydaci zostaną ocenieni w ramach dwóch kryteriów:
– motywacja do udziału w projekcie w skali od 1 do 15 punktów (największy poziom motywacji jest punktowany najwyżej),
– przyczyny złej sytuacji na rynku pracy w skali od 1 do 25 punktów (najbardziej trwałe i trudne do przezwyciężenia bariery punktowane są najwyżej),
– w ramach oceny można uzyskać maksymalnie 40 punktów, nie określono minimum punktowego,
Nabór formularzy rekrutacyjnych będzie odbywać się następującymi kanałami:
a) osobiście w punkcie rekrutacyjnym bądź w trakcie spotkań informacyjnych (w ogłoszeniu o naborze każdorazowo zostanie wskazane, czy ta możliwość jest dostępna, ze względu na sytuację epidemiologiczną COVID-19),
b) pocztą/kurierem na adres biura projektu, wskazany w ust. 5, pkt. a – uwaga: każdorazowo decyduje data wpływu formularza do biura projektu, a nie data stempla pocztowego,
c) mailem w formie wydrukowanego podpisanego i zaparafowanego zeskanowanego dokumentu na adres szansa@pte.bydgoszcz.pl,
d) telefonicznie pod numerem (52) 322 90 60, wyłącznie dla osób niepełnosprawnych z ograniczeniami mobilnościowymi (na etapie rozmowy telefonicznej osoba, od której w ten sposób pozyskiwane będą dane celem zgłoszenia zostanie zapoznana z klauzulą informacyjną RODO). Formuła telefoniczna polega na zanotowaniu przez pracownika biura danych podanych przez kandydata i w taki sposób uzupełniony formularz zostaje kandydatowi dostarczony osobiście bądź pocztowo do podpisu (uzupełnienie telefoniczne nie dotyczy elementów zgłoszenia obejmujących opis planowanej działalności gospodarczej). Brak możliwości uzyskania podpisu kandydata powoduje pozostawienie zgłoszenia bez rozpatrzenia.
Więcej informacji na stronie:
https://pte.bydgoszcz.pl/projekty/szansa-2/
oraz na Facebook:
https://www.facebook.com/szansanalepszystart2/
Pozdrawiam,
Agnieszka Kahlau
Koordynator sekcji „inLAB i projekty międzynarodowe”
_______________________________________________________
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Bydgoszczy
85-034 Bydgoszcz, ul. Długa 34, tel. 52 322 90 62
kahlau@pte.bydgoszcz.pl
www.pte.bydgoszcz.pl
[1] Możliwe jest zakwalifikowanie również takiego kandydata, który spełni kryterium wieku dopiero w momencie uzyskania pierwszej formy wsparcia w projekcie.
Rozwiązanie czerwcowej krzyżówki „Środowisko ponad wszystko”
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie
wraz z
Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
zorganizował konkurs – krzyżówkę pn.: „Środowisko ponad wszystko”, która zamieszczona była w czerwcowym wydaniu naszego miesięcznika, w ramach projektu ekologicznego pn.: „Ekologia i środowisko – dobre praktyki i dalsze wyzwania – edukacja i informacja dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego”.
W konkursie udział wzięło 27 osób, spośród których 30 czerwca komisja konkursowa wyłoniła jednego zwycięzcę. Laureatem konkursu został Pan Waldemar Łuczywek, który w wyznaczonym terminie nadesłał prawidłowe hasło – Na ochronie środowiska twoje zdrowie zyska. Nagrodą w konkursie był zestaw olejów, miody oraz przetwory ekologiczne. Panu Waldemarowi gratulujemy wiedzy i serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach.
Tekst i zdjęcie:
Lidia Saganowska
KPODR w Minikowie
Prezentacja laureatów AgroLigi 2022/23
Harmonogram naborów wniosków o przyznanie pomocy w 2023 r.
17.03.2023
Szanowni Państwo,
publikujemy harmonogram naborów wniosków o przyznanie pomocy w 2023 r. w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Harmonogram przedstawiamy w dwóch wersjach:
- z wyszczególnionymi limitami wsparcia oraz terminami składania poszczególnych rodzajów wniosków:
Materiały
- opisowej w której wskazane zostały cele poszczególnych interwencji, rodzaje operacji objęte wsparciem oraz uprawnieni do przyznania pomocy:
Materiały
Powiatowo-Gminne Dożynki Powiatu Lipnowskiego 2023
Zapraszamy na
Powiatowo-Gminne Dożynki 2023 Powiatu Lipnowskiego
26 sierpnia 2023 r. (sobota) do miejscowości Bobrowniki
W ramach obchodów odbędą się m.in. konkursy:
Rolnik Powiatu Lipnowskiego 2023
Regulamin.pdf
Karta zgłoszeniowa.pdf
Najładniejszy Wieniec Dożynkowy Powiatowo-Gminnych Dożynek 2023
Regulamin.pdf
organizator:
Powiat Lipnowski,
ul. Sierakowskiego 10B, 87-600 Lipno,
tel.54 30 66 133/132,
e-mail: projektyipromocja@lipnowski.powiat.pl,
d.siedlecki@lipnowski.powiat.pl.
Mistrz serowarstwa
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”
4 lipca 2023 r. w Centrum Dziedzictwa Kulinarnego i Turystyki Wiejskiej w Minikowie odbyło się drugie szkolenie realizowane w ramach operacji „Mistrz serowarstwa”.
Tematem spotkania były sery włoskie z masy parzonej, w tym najpopularniejszy z nich mozzarella. Szkolenie poprowadził Giacomo Zambelli – serowar rodem z Bolonii, który porzucił studia weterynaryjne dla przygody z serowarstwem. Giacomo to nie tylko doradca technologiczny wyrosły z włoskiej tradycji serowarstwa rzemieślniczego, posiada on również doświadczenie w branży serowarstwa przemysłowego. Z niebywałym zapałem służy wiedzą i doświadczeniem odwiedzając kraje takie jak: Wielka Brytania, Hiszpania, Republika Dominikany, Republika Czeska czy Algieria. Giacomo – serowar o wielkiej pasji i profesjonalizmie tym razem przeprowadził szkolenie dla lokalnych serowarów. Z prawdziwie włoską pasją opowiedział o tajnikach wytwarzania mozzarelli.
Mozzarella, jako tradycyjny włoski ser, ma bogatą historię i pochodzenie, które łączy się z kulturą i tradycjami regionu Kampania we Włoszech. Początki sera mozzarella można śledzić aż od starożytnego Rzymu, wzmianki o serze o podobnych cechach do mozzarelli sięgają II wieku p.n.e. Mozzarella należy do grupy serów niedojrzewających, parzonych, typu „pasta filata” – którego skrzep zostaje ogrzany oraz rozciągnięty do momentu aż stanie się gładki i elastyczny. Mozzarella to ser nietrwały, charakteryzujący się najlepszymi walorami smakowymi zaraz po wyrobieniu. Tradycyjna receptura wytwarzania oparta jest za zmiękczaniu i ugniataniu świeżej masy serowej w gorącej wodzie. Dla uczestników szkolenia to właśnie praktyka była najważniejsza. Wytwarzanie mozzarelli oprócz wiedzy technologicznej wymaga niezwykłych umiejętności manualnych. Jest to prawdziwe rzemiosło, którego tajniki starali się poznać lokalni serowarzy. Uczestnikami szkolenia byli producenci serów z województwa kujawsko – pomorskiego, głównie prowadzący rolniczy handel detaliczny, również tacy, którzy mają w swoim dorobku różnego nagrody w konkursach serowarskich. Byli też przedstawiciele dwóch gospodarstw MLO, również doceniani w konkursach ale przede wszystkim przez konsumentów. Szkolenie dało uczestnikom możliwość poznania się nawzajem, było okazją do wymiany doświadczeń, spostrzeżeń. Rozmawiano o sukcesach, codziennych problemach i potrzebie podnoszenia swojej wiedzy poprzez udział w szkoleniach.
Tekst: Beata Chełminiak
Zdjęcia: Damian Oparzela
„Rozstrzygniecie konkursu Agroliga 2022/23 – etap wojewódzki III, Edycja w województwie kujawsko-pomorskim”
1 lipca 2023 r. w Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji im. Leona Janty-Połczyńskiego w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie (KPODR), odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu Agroliga 2023.
Prezenter przedstawił uczestnikom spotkania informacje o regulaminie konkursu Agroliga w ramach realizacji operacji przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie we współpracy z Mazowieckim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Warszawie, Warmińsko-Mazurskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Olsztynie, Podlaskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Szepietowie oraz Lubelskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Końskowoli, Lubelską Izbą Rolniczą oraz Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania „Brama na Podlasie”. Podsumowania dotyczącego przebiegu konkursu w województwie kujawsko-pomorskim dokonała Małgorzata Kołacz z KPODR w Minikowie. Złożyła podziękowania pracownikom KPODR w Minikowie, członkom komisji konkursowej oraz uczestnikom konkursu.
Podczas podsumowania zaprezentowano mistrzów i laureatów konkursu z województwa kujawsko-pomorskiego. Przedstawiono filmy prezentujące uczestników konkursu. Dotyczyły one skali i zakresu prowadzonej działalności, przedstawiały dorobek poszczególnych podmiotów, ich zaangażowanie w działalność zawodową. Na prezentacjach przedstawiana była estetyka siedlisk gospodarstw i firm uczestniczących w konkursie.
Po prezentacjach dokonano uroczystego wręczenia nagród i wyróżnień w dwóch kategoriach: rolnicy i firmy. Wręczenia dokonali dr Ryszard Kamiński dyrektor KPODR w Minikowie oraz Lidia Lewandowska wicedyrektor KPODR w Minikowie.
Uczestnikami konkursu byli rolnicy i przedstawiciele przedsiębiorstw, którzy wyróżniają się osiąganymi efektami technologicznymi i ekonomicznymi, rozwijają swą działalność przy pomocy funduszy unijnych oraz wykazują zaangażowanie w życie lokalnej społeczności. Podstawowym celem tego konkursu jest promocja dobrych przykładów w rolnictwie na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Uczestnicy konkursu byli typowani przez pracowników Powiatowych Zespołów Doradztwa Rolniczego KPODR. Do finału wojewódzkiego konkursu Agroliga 2023 przechodziły podmioty, które wyróżniały się osiągnięciami i stosowanymi innowacjami.
Komisja wojewódzka w dniach 24,25 i 29 maja bieżącego roku oceniła zgłoszone podmioty i postanowiła przyznać:
W kategorii gospodarstw rolnych tytuł Mistrza Wojewódzkiego gospodarstwu Magdaleny i Leszka Jałoszyńskich z Koszanowa, powiat włocławski.
Państwo Jałoszyńscy prowadzą gospodarstwo od 1997 roku na 220,00 ha, z czego grunty własne stanowią 137,00 ha a dzierżawa zajmuje 83,00 ha. W gospodarstwie zatrudnione są 2 osoby. Dodatkowo jeszcze zatrudnia się do prac wiosennych dwie osoby, a do jesiennych cztery. Głównym kierunkiem jest produkcja polowa. W 2023 roku uprawiają buraka cukrowego na powierzchni 43 ha, ziemniaka jadalnego 32 ha, rzepak ozimy 53 ha, cebulę 20 ha, pszenicę ozimą i jarą 72 ha. Uzyskiwane średnie plony to: buraka cukrowego 920 dt, ziemniaka jadalnego 520 dt, rzepaku ozimego 37 dt, cebuli 46 dt, pszenicy ozimej i jarej 67 dt. W gospodarstwie znajdują się Gospodarstwo wyposażone jest w: kombajn zbożowy Claas Tucano 420, kombajn ziemniaczany Grimme 7555, ciągnik Fend 828, John Deere 6930, 6330, Deutz Fahr Agro Plus 67, opryskiwacz Krukowiak Goliat, rozsiewacz nawozów Rauch 3000 l, pług Kuhn 5, pług dłutowy, agregat uprawowo-siewny Amazone 3m, agregat uprawowy Wicher 3, sadzarkę do ziemniaków Miedema 4, dwie deszczownie szpulowe 500 m, ładowarkę teleskopową Manitou 7m. Gospodarstwo korzysta z nawigacji GPS w trakcie zabiegów uprawowych. Usługi są wynajmowane tylko do zbioru buraków cukrowych.
Gospodarstwo wyróżnia się przystosowaniem technicznym do wymogów UE i krajowych.
W kategorii rolnik tytuł Wicemistrza Konkursu Agroliga 2023 w województwie kujawsko-pomorskim zdobyło gospodarstwo Małgorzaty i Leszka Olszewskich z Białowieżyna, powiat lipnowski.
Pan Leszek Olszewski wspólnie z żoną Małgorzatą prowadzi 130 hektarowe gospodarstwo rodzinne w gminie Lipno. Gospodarstwo wyspecjalizowało się w produkcji bydła mlecznego. Kilka lat temu zdecydowali się na jego modernizację i wprowadzenie automatyzacji. Obecnie stado liczy ok 130 sztuk. Średnia wydajność od jednej krowy wciągniki rolnicze o mocy od 120KM do 220 KM, kombajn zbożowy Dominator 86, prasa samozbierająca Schuman 3501, zgrabiarka karuzelowa, wóz paszowy, agregat uprawowo-siewny, przyczepy 10t – 2 sztuki, opryskiwacz Hardy 2500 l, beczka asenizacyjna 12000l, suszarnia do kukurydzy, przyczepa platformowa do bel, prasa do słomy John Deere. Zadbane gospodarstwo z nowoczesnym zapleczem i parkiem maszynowym, które prowadzone jest przez Państwa Olszewskich, to wizytówka dla gminy i powiatu.
W kategorii gospodarstw rolnych laureatami konkursu zostali:
- Marian Bociek ze Starego Dworu, powiat bydgoski,
- Piotr Czarnecki z Łapinóżka, powiat rypiński,
- Gospodarstwo Rolne Ewy i Rafała Hołtynów z Czołpina, powiat radziejowski,
- Gospodarstwo Rolne Beaty i Ryszarda Krychowiaków z Gęsina, powiat aleksandrowski.
W kategorii firma Mistrzem Konkursu Agroliga 2023 w województwie kujawsko-pomorskim została Winnica Tulibowo – Filip Kotarski, powiat lipnowski.
W gospodarstwie pana Filipa Kotarskiego plantacja jagody kamczackiej zajmuje powierzchnię 18 ha. Winorośl posadzono w 2023 r. na powierzchni 4 ha. Głównym kierunkiem działalności firmy jest produkcja wina z jagody kamczackiej. Dlatego wybudowano nowoczesny budynek i wyposażono go w zbiorniki 5000 litrowe, prasę filtrującą. Owoce do przetwórstwa pozyskuje się z plantacji położonych w powiecie lipnowskim. Na plantacjach jagody kamczackiej plantator zabezpiecza odpowiednią ilość owadów zapylających, niezbędnych do zapylenia tych najwcześniej kwitnących krzewów jagodowych. Są to zarówno trzmiele, jak też murarka ogrodowa oraz pszczoły miodne. Z uwagi na niedobory wody opadowej plantacje wyposażone są w system nawadniania kroplowego połączonego z fertygacją, co zwiększa efektywność wykorzystania stosowanego nawożenia. Gospodarstwo dysponuje nowoczesnymi kombajnami do zbioru roślin jagodowych. Pozwalają one zoptymalizować termin zbiorów, po osiągnięciu przez nie odpowiednich parametrów. Termin ten wyznaczany jest na podstawie stopnia dojrzałości owoców oraz na podstawie analizy zawartości cukru w owocach. Jest to niezbędne do uzyskania wysokiej jakości wina. Plantacja zlokalizowana jest na terenach o wybitnych walorach środowiskowych i krajobrazowych. Warunki te umożliwiają produkcję owoców o najwyższych parametrach zdrowotnościowych. Szczególną uwagę producent skupia na zrównoważonym wzbogacaniu gleby w związki organiczne i kwasy humusowe.
Malownicze krajobrazy oraz uroki tego miejsca przyciągają wielu obserwatorów, którzy podziwiają unikalne zachody słońca.
Tytuł Wicemistrza Konkursu Agroliga 2023 w województwie kujawsko-pomorskim kategorii firma otrzymała Spółdzielnia Mleczarska w Drzycimiu, powiat świecki.
Spółdzielnia istnieje od 1890 r. i zawsze była Spółdzielnią. Około 30 lat działa jako samodzielna Spółdzielnia Mleczarka. Wyposażona jest w dwie hale produkcyjne, masłownię, twarożkarnię, dojrzewalnię serów i magazyny chłodnicze. Firma bazuje na starych metodach, zgodnie z tradycyjnymi dawnymi recepturami, gdzie nadal wiele czynności wykonuje się ręcznie – informuje nas – prezes zarządu, która 15 lat pracuje w spółdzielni. Pani Magdalena przyznała, że w dużej firmie prezes ma od wszystkiego ludzi, tu ona zajmuje się technologią, jest kierownikiem produkcji i menagerem. To właśnie czynnik ludzki jest bardzo ważnym składnikiem produktu. Jego wysiłek i wkładane serce. Spółdzielnia posiada własny transport do przewozu mleka (cysterny). Mleko kupowane jest bezpośrednio od lokalnych rolników mieszkających w granicach 30 km od mleczarni: głównie z gmin Drzycim i Lniano. Umowy na dostawy mleka są podpisane z 57 rolnikami. Dziennie firma przyjmuje niecałe 15 tys. litrów mleka. Spółdzielnia kładzie bardzo duży nacisk na jakość mleka. Produktem wiodącym mleczarni jest ser drzycimski – ser typu szwajcarsko-holenderskiego, który charakteryzuje się dużym oczkowaniem, o intensywnym kolorze żółtym, o charakterystycznym mlekowym posmaku. Głównym kierunkiem produkcji firmy jest przetwórstwo mleczarskie, w zdecydowanej większości produkcja serów żółtych: edamskiego, morskiego, drzycimskiego, podlaskiego oraz sery długodojrzewające: salami, salami wędzone. Produkowane są również masło i maślanka naturalna bez ulepszaczy.
Laureatem w tej kategorii została: firma Kamili i Stanisława Siadaków, Agroturystyka Skarbienice, powiat żniński.
Etap wojewódzki konkursu finansowany został z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: „Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Za treść merytoryczną odpowiada Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie.
Prezentacja laureatów AgroLigi 2022/23
Małgorzata Kołacz
KPODR w Minikowie
Odwiedź portal KSOW – http://ksow.pl
Zostań Partnerem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich
Warsztaty „Aktualizacja Powiatowych planów Wodnych”.
27 czerwca 2023 r. w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie – Centrum Konferencyjnym im. Leona Janty-Połczyńskiego odbyły się Warsztaty pn.: „Aktualizacja Powiatowych Planów Wodnych”, z udziałem Liderów Lokalnych Partnerstw Wodnych województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Szkolenie rozpoczął i gości powitał Ryszard Zarudzki z-ca Prezesa ARiMR, przewodniczący Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Głos zabrał także Ryszard Kamiński Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
Podczas warsztatów poruszano sprawy związane z postulatami zmian w prawie dotyczącym spółek wodnych. Przewodniczącym tego zespołu jest Jakub Skonieczny przewodniczący LPW powiatu toruńskiego. W wyniku wspólnej pracy wszystkich członków Lokalnych Partnerstw Wodnych, licznych spotkań i dyskusji powstał już dokument zawierający zbiór rekomendacji i postulatów dotyczących prawnych, organizacyjnych i finansowych aspektów funkcjonowania spółek wodnych. Dokument zostanie przekazany do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury, co daje realną szansę na przeprowadzenie zmian w Prawie Wodnym.
Rozmawiano także o potrzebie uświadamiania i informowania, czym są Lokalne Partnerstwa Wodne oraz jaka jest ich funkcja. Wiąże się to z większą promocją Partnerstw poprzez materiały informacyjne, promocyjne a także obecność podczas lokalnych imprez i wydarzeń.
Warsztaty dały członkom LPW możliwość zakomunikowania i dyskusji o pojawiających się przeszkodach. Największym problemem Jednostek Samorządów Terytorialnych, które wchodzą w skład Partnerstw jest brak aktualnej ewidencji urządzeń melioracyjnych. Członkowie rady zakomunikowali iż istnieje potrzeba sporządzenia inwentaryzacji sieci melioracyjnych, co jest trudnym zadaniem, gdyż często brakuje map i dokumentów, które pozwoliłyby w sposób rzetelny odtworzyć mapę infrastruktury, która znajduje się w terenie. Konieczna jest w tym przypadku dokumentacji, która jest w posiadaniu różnych instytucji, tj :Wód Polskich, JST, Spółek Wodnych. Najlepszym rozwiązaniem byłoby przeniesienie wszystkich informacji posiadanych przez ww. instytucje na formę elektroniczną i zamieszczenie ich na ogólnodostępnych stronach internetowych (np. geoportal).
Członkowie rady w dalszej kolejności wskazali na ważną funkcję ODR w funkcjonowaniu Lokalnych Partnerstw Wodnych, jako organizatora i inicjatora działań. Rola doradztwa polegająca na koordynowaniu prac, organizowaniu spotkań co jest ważne dla wymiany doświadczeń, a także promocji LPW, jest bardzo ważna i powinna być kontynuowana.
Podsumowując warsztaty przedstawiciel KPODR przedstawił zebranym plany nadchodzących wydarzeniach związanych z tematyką racjonalnego gospodarowania wodą w rolnictwie i na obszarach wiejskich.
Tekst i opracowanie: Aleksandra Heftowicz
Fot.: Aleksandra Heftowicz
Warsztaty „Aktualizacja Powiatowych planów Wodnych”
27 czerwca 2023 r. w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie – Centrum Konferencyjnym im. Leona Janty-Połczyńskiego odbyły się Warsztaty pn.: „Aktualizacja Powiatowych Planów Wodnych”, z udziałem Liderów Lokalnych Partnerstw Wodnych województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Szkolenie rozpoczął i gości powitał Ryszard Zarudzki z-ca Prezesa ARiMR, przewodniczący Rady Partnerstw Wodnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Głos zabrał także Ryszard Kamiński Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
Podczas warsztatów poruszano sprawy związane z postulatami zmian w prawie dotyczącym spółek wodnych. Przewodniczącym tego zespołu jest Jakub Skonieczny przewodniczący LPW powiatu toruńskiego. W wyniku wspólnej pracy wszystkich członków Lokalnych Partnerstw Wodnych, licznych spotkań i dyskusji powstał już dokument zawierający zbiór rekomendacji i postulatów dotyczących prawnych, organizacyjnych i finansowych aspektów funkcjonowania spółek wodnych. Dokument zostanie przekazany do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury, co daje realną szansę na przeprowadzenie zmian w Prawie Wodnym.
Rozmawiano także o potrzebie uświadamiania i informowania, czym są Lokalne Partnerstwa Wodne oraz jaka jest ich funkcja. Wiąże się to z większą promocją Partnerstw poprzez materiały informacyjne, promocyjne a także obecność podczas lokalnych imprez i wydarzeń.
Warsztaty dały członkom LPW możliwość zakomunikowania i dyskusji o pojawiających się przeszkodach. Największym problemem Jednostek Samorządów Terytorialnych, które wchodzą w skład Partnerstw jest brak aktualnej ewidencji urządzeń melioracyjnych. Członkowie rady zakomunikowali iż istnieje potrzeba sporządzenia inwentaryzacji sieci melioracyjnych, co jest trudnym zadaniem, gdyż często brakuje map i dokumentów, które pozwoliłyby w sposób rzetelny odtworzyć mapę infrastruktury, która znajduje się w terenie. Konieczna jest w tym przypadku dokumentacji, która jest w posiadaniu różnych instytucji, tj :Wód Polskich, JST, Spółek Wodnych. Najlepszym rozwiązaniem byłoby przeniesienie wszystkich informacji posiadanych przez ww. instytucje na formę elektroniczną i zamieszczenie ich na ogólnodostępnych stronach internetowych (np. geoportal).
Członkowie rady w dalszej kolejności wskazali na ważną funkcję ODR w funkcjonowaniu Lokalnych Partnerstw Wodnych, jako organizatora i inicjatora działań. Rola doradztwa polegająca na koordynowaniu prac, organizowaniu spotkań co jest ważne dla wymiany doświadczeń, a także promocji LPW, jest bardzo ważna i powinna być kontynuowana.
Podsumowując warsztaty przedstawiciel KPODR przedstawił zebranym plany nadchodzących wydarzeniach związanych z tematyką racjonalnego gospodarowania wodą w rolnictwie i na obszarach wiejskich.
Tekst, opracowanie i fot: Aleksandra Heftowicz